Z gabinetu prorektora: strategia nauki i przygotowanie do ewaluacji
Za nami kilka intensywnych miesięcy działań w obszarze związanym z działalnością naukową w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, przede wszystkim w obszarach przygotowania do ewaluacji działalności naukowej, pracach nad strategią SGH w obszarze nauki, a także przygotowaniem i realizacją projektów badawczych.
Trwają intensywne działania związane z przygotowaniem do ewaluacji działań naukowych w dyscyplinach, w których prowadzone są badania: ekonomii i finansach, naukach o zarządzaniu i jakości, naukach o polityce i administracji oraz naukach prawnych. W połowie września dokonany został audyt dotychczasowych osiągnięć naukowych, dzięki któremu każdy nauczyciel akademicki prowadzący działalność badawczą zapoznał się z tym, jaki jest jego wkład w dorobek dyscypliny lub dyscyplin, w których tę działalność prowadzi. Na tej podstawie zostały przygotowane plany publikacyjne na najbliższy rok. Uzyskanie odpowiedniej oceny naszej działalności jest kluczowe z perspektywy dalszego funkcjonowania naszej uczelni, w tym przede wszystkim szkoły doktorskiej, nadawania stopni i tytułów naukowych oraz wysokości subwencji otrzymywanej z Ministerstwa Edukacji i Nauki w przyszłości. W działaniach w tym zakresie wspiera prorektora Pełnomocnik Rektora ds. Ewaluacji – prof. Waldemar Rogowski oraz Dział Nauki, a także zespół powołany z pracowników wszystkich kolegiów. Jestem przekonana, że wysiłek naukowców SGH w ciągu najbliższego roku pozwoli nam osiągnąć zamierzone cele w tym zakresie.
Trwają także prace dotyczące kształtowania strategii naukowej SGH. Powstał Zespół ds. Strategii Naukowej, w którym są osoby wyróżniające się wysoką efektywnością pracy naukowej, reprezentujący wszystkie dyscypliny, a także kolegia SGH. Jest to również zespół zrównoważony ze względu na płeć. Wspólnie dyskutujemy na temat tego, w jaki sposób rozwijać działalność naukową, aby SGH była uczelnią prowadzącą badania na najwyższym światowym poziomie, rozpoznawalną w kraju i międzynarodowo. Strategia będzie obejmować działania związane ze wspieraniem rozwoju kadry naukowej, począwszy od wyróżniających się studentów, przez naukę w szkole doktorskiej i studia doktoranckie, po uzyskiwanie kolejnych stopni i tytułów naukowych. Obejmie również działania wspierające prowadzenie działalności naukowej, w tym organizacyjne i finansowe oraz wskazanie strategicznych obszarów działalności naukowej na naszej uczelni. W prace te bardzo aktywnie włączyli się też dziekani kolegiów, których wsparcie dla przygotowywanej strategii jest kluczowe.
Istotną częscią strategii naukowej jest też polityka otwartości w zakresie danych. Polityka ta jest ważnym elementem wszelkich grantów, zarówno w Polsce, jak i na poziomie europejskim. Podejmujemy działania systemowe, aby spełniać wymagania stawiane w tym zakresie stawiane przez grantodawców, a także budować postrzeganie SGH jako uczelni otwartej. Przyjęta została polityka otwartości, otworzyliśmy repozytorium, uruchomiliśmy otwartą platformę czasopism, przyszedł czas na wprowadzenie zintegrowanych i systemowych działań w tym obszarze.
Naukowcy w SGH są bardzo aktywni na polu aplikowania o granty i projekty badawcze. Łącznie od września do grudnia 2020 r. złożyliśmy 60 wniosków (w tym 33 wnioski do Narodowego Centrum Nauki, 7 do Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, 12 wniosków w projektach międzynarodowych, 5 projektów w ramach programu Gospostrateg Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a także nasze Studenckie Koła Naukowe złożyły trzy wnioski badawcze do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego). Dodatkowo 6 ofert zostało przedstawione w odpowiedzi na zapytania, które otrzymaliśmy. Uruchomione zostały również kolejne edycje grantów na naszej uczelni – międzyuczelniane, we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu, a także grantów dla Studenckich Kół Naukowych. Niedługo rozstrzygnięte zostaną również wnioski o granty międzykolegialne, których efekt będzie stanowił wkład do naszego kolejnego raportu na Forum Ekonomiczne. W grudniu Zespół Badawczy SGH rozpoczął realizację projektu SHARE – COVID-19 finansowanego z programu Horyzont 2020. Jest to projekt międzynarodowy, kierowany przez Monachijski Instytut Starzenia się działający w strukturach Instytutu Maxa Plancka. Wspólnie z badaczami innych krajów będziemy analizować pośrednie skutki pandemii COVID-19 na aktywność ekonomiczną, wykluczenie społeczne, funkcjonowanie systemów ochrony zdrowia i inne obszary funkcjonowania osób w wieku 50 lub więcej lat.
Jako prorektor czuwam również nad pracą Biblioteki SGH. W okresie pandemii dostęp do biblioteki jest utrudniony, przestrzegamy tutaj wytycznych, które dostajemy. Cieszę się, że przed zbliżającą się sesją udało się ponownie otworzyć czytelnię, przy utrzymaniu rygorów sanitarnych. Nadal można korzystać z opcji skanowania, więc bogate zasoby naszej biblioteki są dostępne dla pracowników naukowych i studentów. Dużym wyzwaniem dla nas jest sprostanie wymogom otwartej nauki. Chcemy, aby efekty naszej działalności badawczej były dostępne szerokiemu gronu badaczy.
Kolejne miesiące nadal będą bardzo intensywne dla wszystkich, którzy prowadzą działalność naukową na naszej uczelni. Podsumowując: za nami intensywny czas przygotowań do pierwszej ewaluacji działalności naukowej według Ustawy 2.0, ale też przygotowania strategii zmierzającej do dalszego podnoszenia jakości działalności naukowej prowadzonej w naszej uczelni.