Studentki z SGH wygrały globalny konkurs z marketingu internetowego

zdjęcie zespołu: od lewej jest to: Joanna Alberska, Dorota Trochimiak, Patrycja Polak i Paulina Figarska

Tegoroczną edycję konkursu Global Online Marketing Academic Challenge (GOMAC) wygrała drużyna studentek ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Joanna Alberska i Paulina Figarska studiują na kierunku e-biznes, a Patrycja Polak na kierunku zarządzanie w SGH. Dorota Trochimiak jest natomiast studentką dziennikarstwa i komunikacji społecznej na UKSW. Opiekunem zespołu był dr hab. Tymoteusz Doligalski z Instytutu Informatyki i Gospodarki Cyfrowej SGH. Zespół przygotował kampanię dla DEVMATCH – młodej, polskiej firmy z sektora elastycznej rekrutacji w IT. Kampania trwała pięć tygodni i obejmowała działania w Google Ads oraz w mediach społecznościowych, a także tworzenie i dystrybucję treści marketingowych.

GOMAC to ogólnoświatowy konkurs skierowany do studentów zainteresowanych marketingiem internetowym. Zespoły, współpracując z klientem branżowym, rywalizują w tworzeniu optymalizacji oraz raportowaniu kampanii promocyjnych z wykorzystaniem Google Ads, a także innych narzędzi e-marketingowych. W tym roku w konkursie udział wzięło 108 drużyn z całego świata. Ranking drużyn oraz raporty ze zwycięskich kampanii przedstawione są na stronie: https://www.gomachallenge.com/2022-gomac-winners/.

Konkurs GOMAC został stworzony przez pracowników naukowych po zaprzestaniu organizowania przez firmę Google konkursu GOMC o podobnej charakterystyce. W ramach tego ostatniego konkursu studenci z SGH dwukrotnie w 2012 i 2014 roku zostali globalnymi zwycięzcami, a trzykrotnie byli najlepsi w Europie. Żadna inna uczelnia na naszym kontynencie nie posiada takiej historii zwycięstw.

Konkurs GOMAC okazał się być wymagającą, aczkolwiek bardzo rozwijającą przygodą. Wszystkie członkinie naszego zespołu miały szansę nie tylko wykorzystać swoje różnorodne, praktyczne umiejętności z zakresu marketingu internetowego (m.in. kreację treści, analitykę czy obsługę kampanii Google Ads), ale także nauczyć się zupełnie nowych rzeczy (jak chociażby obsługi innowacyjnego rodzaju kampanii Performance Max czy prowadzenia wywiadów pogłębionych w grupie docelowej). Dodatkowym wyzwaniem (wierzymy, że także plusem tej kampanii) była niszowa branża oraz niemal całkowity brak wcześniejszych działań marketingowych, a co za tym idzie brak danych, na których mogłybyśmy bazować. Wymagało to od nas dużej kreatywności i szczególnego etapu przygotowań. Tym bardziej jesteśmy dumne z osiągniętych przez nas wyników i z tego, że nasz ogrom pracy został doceniony przez jury konkursu – Joanna Alberska (liderka zespołu).

Zdaniem dr hab. Tymoteusza Doligalskiego kompetencje studentów SGH korelują z wymaganiami konkursu GOMAC, jak i uprzedniego konkursu GOMC. W obydwu konkursach do zwycięstw przyczyniały się zdolność analitycznego myślenia, znajomość narzędzi e-marketingu, rozumienie zachowań konsumenckich oraz skuteczne komunikowanie osiągniętych wyników. Ważnym czynnikiem były również umiejętności miękkie takie jak organizowanie pracy zespołu i podejmowanie decyzji w warunkach stresu. W ten sposób uczestnictwo w konkursie wymaga praktycznej syntezy umiejętności i wiedzy z wielu obszarów nauk ekonomicznych.

Marketing internetowy oferowany jest na wielu poziomach nauczania w SGH. Na poziomie magisterskim na kierunku e-biznes, a także na dwóch kierunkach studiów podyplomowych Marketing Internetowy oraz Komunikacja Marketingowa w Internecie.