Strefa Książki SGH

na zdjęciu prezentowane poniżej książki

W Strefie SGH podczas XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu w 2024 r. zainauguruje swą działalność Strefa Książki SGH. Będą w niej prowadzone rozmowy o najnowszych publikacjach Oficyny Wydawniczej SGH. Spośród 900 tytułów, jakie ma w swej ofercie Oficyna SGH, wybraliśmy sześć prac.

Spotkania z autorami, którzy będą podpisywać swe książki, odbędą się 4 września i 5 września w Hotelu Gołębiewski, VI piętro, sala 6.35, w Strefie SGH. 

Rozmowy o publikacjach działającej od 1917 r. Oficyny Wydawniczej SGH prowadzą dr hab. Adam Czerniak, prof. SGH, i dr Kamil Gemra.

4 września (środa) 2024 godz. 8.45–9.30

 

EKONOMIA WOJNY. SKUTKI SPOŁECZNE, EKONOMICZNE I GEOPOLITYCZNE WOJNY W UKRAINIE – spotkanie z dr hab. Dorotą Niedziółką, prof. SGH, i prof. dr. hab. Mariuszem Próchniakiem, redaktorami tomu. Rozmowę prowadzi dr hab. Adam Czerniak, prof. SGH. 



Inwazja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę rozpoczęła wojnę, której konsekwencje nie mają w historii odniesień do żadnego innego konfliktu zbrojnego.
Celem publikacji jest opisanie najważniejszych z ekonomicznego punktu widzenia skutków wojny między Rosją a Ukrainą zarówno dla państw zaangażowanych w konflikt, jak i dla pozostałych krajów regionu.
Autorzy stawiają pytania, ale też formułują wnioski; wskazują na prawdopodobne scenariusze, ale jednocześnie wierzą, że ta wojna stanie się punktem zwrotnym – jeśli nie dla wszystkich, to dla wielu – w dyskusji o przyszłości świata, w której racjonalność, sprawiedliwość, zrównoważenie, oszczędzanie i efektywność będą determinantami.
 

INICJATYWA PASA I SZLAKU. CHIŃSKA EKSPANSJA, NOWE ŁAŃCUCHY WARTOCI I ROSNĄCA RYWALIZACJA – spotkanie z dr. hab. Mariuszem-Janem Radło, prof. SGH. Rozmowę prowadzi dr hab. Adam Czerniak, prof. SGH.

Państwo Środka pod przywództwem Xi Jinpinga coraz śmielej realizuje swoje dalekosiężne projekty, stosując taktykę Chiny+ (kraje, grupy krajów, regiony) i skutecznie wykorzystując regionalne różnice interesów i problemy konkretnych państw z różnych kontynentów. Jednym z takich projektów jest Inicjatywa Pasa i Szlaku (Belt and Road Initiative – BRI).W sferze globalnej inicjatywa ta stała się symbolem zmiany obecnego ładu światowego zdominowanego wciąż przez Stany Zjednoczone i kraje szeroko pojmowanego Zachodu, ale ustępującego już miejscami przed nowym liderem globalnej gospodarki, jakim stają się Chiny. Zebrane w publikacji opracowania pozwalają na dokonanie wielostronnej i pogłębionej analizy Inicjatywy Pasa i Szlaku i zachęcają czytelnika do własnych przemyśleń na temat przyszłości światowego ładu gospodarczego i polityki.


DETERMINANTY STRUKTURY KAPITAŁU PUBLICZBYCH SPÓŁEK GAMINGOWYCH – spotkanie z dr. Kamilem Gemrą z Zakładu Cyfrowych Finansów FINTECH SGH. Rozmowę prowadzi dr hab. Adam Czerniak, prof. SGH. 

Współczesna gospodarka podlega ciągłym zmianom. Zmieniają się warunki prowadzenia działalności gospodarczej, a także czynniki, które oddziałują na przedsiębiorstwa. Gospodarka cyfrowa, z którą mamy do czynienia, sprawiła również, że orientacja wielu współczesnych przedsiębiorstw skierowała się ku wiedzy. 
Branża gamingowa jeszcze kilkanaście lat temu była postrzegana jako swego rodzaju nisza przeznaczona dla specyficznych odbiorców, a tym samym nie była traktowana przez inwestorów poważnie. Jednak ostatnie lata przyniosły zmianę jej postrzegania. Wystarczy wspomnieć, że według badań gaming jest najbardziej rentownym segmentem branży rozrywkowej generującym większe zyski niż świat filmów, muzyki czy telewizji. 
Czynniki wpływające na strukturę kapitału spółek gamingowych są inne niż czynniki oddziałowujące na strukturę kapitału spółek z tradycyjnych branż. Ponadto można przypuszczać, że na polskie spółki oddziałują inne determinanty niż na spółki z innych krajów.  

 

5 września (czwartek) 2024 godz. 8.45–9.00

 

PRIVATE BANKING. TRADYCJA I NOWOCZESNOŚĆ W BEZPIECZNYM WYDANIU – spotkanie z prof. dr hab. Małgorzatą Zaleską (TBC), współredaktorką tomu. Rozmowę prowadzi dr Kamil Gemra.

PRIVATE BANKING. Tradycja i nowoczesność w bezpiecznym wydaniu” autorstwa prof. Małgorzaty Zaleskiej oraz dr Magdaleny Kozińskiej z Instytutu Bankowości SGH to monografia prezentująca nowatorskie podejście do tematyki private banking.
Zaprezentowano w niej zarówno tradycyjne produkty i usługi, jak również wykorzystanie nowoczesnych technologii (m.in. blockchain) oraz nowych produktów i usług (np. związanych z kryptowalutami) w obsłudze klientów zamożnych. W ten sposób ukazano w jaki sposób konserwatywny dotychczas private banking zmienia się wraz z przeobrażeniami, które obserwujemy w szeroko pojętej bankowości. 
Obszar, któremu poświęcono szczególne miejsce w monografii to ryzyko i zagrożenia w obsłudze klienta private banking.

 

POLITYKA POLSKICH SAMORZĄDÓW GMINNYCH W ZAKRESIE OPODATKOWANIA NIERUCHOMOŚCI – spotkanie z dr. hab. Pawłem Felisem, prof. SGH, współredaktorem tomu. Rozmowę prowadzi dr Kamil Gemra.

Podatek od nieruchomości jako najważniejszy podatek lokalny jest istotnym elementem samorządności. Publikacja stanowi interesujące opracowanie naukowe, unikatowe w polskiej literaturze przedmiotu, uwzględniające szereg aktualnych problemów z zakresu teorii podatków i lokalnej polityki podatkowej, ze szczególnym uwzględnieniem podatku od nieruchomości. Książka adresowana jest zarówno do środowiska akademickiego, jak i praktyków – przedstawicieli środowisk lokalnych. Rozważania w monografii mogą służyć jako wsparcie merytoryczne dla praktyków zajmujących się finansami lokalnymi.

 

Międzynarodowe strategie marek i kraj pochodzenia – spotkanie z prof. dr hab. Marzanną Katarzyną Witek Hajduk traktujące o współredagowanej przez nią pracy MIĘDZYNARODOWE STRATEGIE MAREK. PERSPEKTYWA PRZEDSIĘBIORSTW Z WYNKÓW WSCHODZĄCYCH (Oficyna Wydawnicza SGH, 20220) i COUNTRY OF ORIGIN EFFECT IN INTERNATIONAL BUSINESS. STRATEGIC AND CONSUMER PERSPECTIVES (Routledge 2024). Rozmowę przeprowadzi dr Kamil Gemra.

 

Problematyka zarządzania marką na rynku międzynarodowym, w tym formułowania i realizacji międzynarodowych strategii marek, pozostaje od lat 80. XX w. ważnym obszarem badań naukowych. Książka wpisuje się w nurt dyskusji, prowadzonej wśród naukowców oraz menedżerów na świecie, dotyczącej podejść do stosowania marek w zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw z rynków wschodzących, w tym polskich podmiotów, w kontekście kształtowania i wzmacniania ich pozycji konkurencyjnej na rynkach zagranicznych. Zaprezentowana pozycja jest jedną z niewielu monografii przedstawiających holistycznie te zagadnienia, uwzględniając perspektywę przedsiębiorstw z rynków wschodzących, w tym polskich podmiotów.