29 października 2025 r. w SGH spotkali się przedstawiciele świata biznesu, akademicy oraz entuzjaści sztucznej inteligencji. Okazją była konferencja „Perspektywy AI: Edukacja, Kompetencje, Przyszłość", której najważniejszym punktem było przedstawienie bilansu drugiej edycji kursu poświęconego sztucznej inteligencji.
Wydarzenie otworzyli rektor SGH Piotr Wachowiak i dyrektorka Google Polska Magdalena Kotlarczyk.
„Wspólnie udowodniliśmy, że połączenie teorii, szczególnie w szkole ekonomicznej – jednej z najlepszych w Polsce – z liderem technologicznym, daje bardzo dobre efekty. To efekty synergiczne: dwa plus dwa nie równa się cztery tylko równa się pięć” – powiedział Piotr Wachowiak.
Magdalena Kotlarczyk dodała, że program był skierowany głównie do małych i średnich przedsiębiorstw, które są sercem polskiej gospodarki, tworząc blisko połowę PKB.
„To serce ma taką kondycję i taką energię, taką wytrzymałość i taką cierpliwość, że aż miło było śledzić wasze zmagania i waszą radość z tego, że uczycie się nowych rzeczy” - wskazała.
Rekordowa skala programu
„Umiejętności Jutra” to największy tego typu program w Polsce. W 2025 roku zgłosiło się do niego blisko 75 tys. osób, a ukończyło go ponad 30 tys.
Jak ocenił dr hab. Paweł Kubicki, prof. SGH, „doliczając do tego dwa razy mniejszą pierwszą edycję, którą realizowaliśmy wiosną tego roku, mówimy o ponad 100 tys. chętnych, 60 tys. uczestników i 45 tys. osób z certyfikatami ukończenia”. Dzięki współpracy nauki z biznesem można było przeprowadzić 30 kursów i 27 godzin całkowicie darmowych zajęć. „To jest istotne z perspektywy małych i średnich firm, które nie mają dużych środków na szkolenia oraz inwestycje. Miały za to okazję w ramach jednego programu przyjrzeć się wielu sposobom na wykorzystywanie AI w biznesie i dostosowywać nową wiedzę do swoich potrzeb” – zauważył prof. Kubicki.
Dzięki współpracy SGH i Google Polska kurs miał niespotykaną skalę, a liczba wydanych certyfikatów przekroczyła oczekiwania. „Osoby, które śledzą jaki jest odsetek kończenia kursów online, wiedzą, że poziom 75% to absolutny rekord” – podkreśliła Magdalena Kotlarczyk.
Niezwykłe było także medialne zainteresowanie programem, na co uwagę zwrócił prof. Paweł Kubicki. „Ekwiwalent reklamowy za projekt dla obu edycji to 2 270 480 zł, czyli tyle kosztowałoby wykupienie reklam w mediach, które o programie wspominały” – powiedział.
„Z blisko 74 tysiącami zgłoszeń i ponad 42 tysiącami aktywnych uczestników Program <<Umiejętności Jutra: AI 2.0>> stanowił największe przedsięwzięcie szkoleniowe w Polsce, które spotkało się z ogromnym zapotrzebowaniem na rozwój kompetencji z zakresu sztucznej inteligencji” – podkreślił dr Albert Tomaszewski z Katedry Zarządzania Strategicznego SGH.
Uczestnicy kursu docenili praktyczny wymiar programu. Ocenili przygotowane lekcje ponad 607 tys. razy, ze średnią 4,9 na 5 punktów. Jak poinformował dr Tomaszewski, „szczególnym uznaniem cieszyły się moduły takie jak NotebookLM – narzędzie do analizy źródeł, Research i wizualizacja danych z AI oraz Pierwsi asystenci AI”.
Ewaluacja programu: głęboka transformacja postaw i kompetencji absolwentów
Przy okazji programu wykonano badania ewaluacyjne, które w ocenie Alberta Tomaszewskiego rzucają światło na głęboką transformację postaw i kompetencji absolwentów. Naukowiec wskazał, że 94,4% absolwentów programu deklaruje zamiar wykorzystania nowo zdobytych umiejętności w pracy, a 87,5% czuje się w pełni przygotowanych na zmiany związane z AI w swoich branżach. Ponadto aż 96,3% uczestników zgłasza pozytywne nastawienie do narzędzi AI, a 90,1% czuje, że posiada solidne podstawy w ich wykorzystaniu.
„Historie, takie jak wykorzystanie AI do szybkiego pozyskiwania wiedzy medycznej, inicjowanie warsztatów <<AI przy kawie>> dla szkolnej kadry czy tworzenie spersonalizowanych podcastów dla przełożonego, są najlepszym świadectwem praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy – podkreślił. – Program „Umiejętności Jutra: AI 2.0” nie tylko wyposażył tysiące Polaków w cenne narzędzia, ale przede wszystkim wzmocnił ich pewność siebie i pozytywne nastawienie do przyszłości, stając się katalizatorem innowacji w życiu zawodowym i prywatnym”.
AI jako partner biznesowy
Jednym z punktów konferencji była rozmowa uczestników dwóch edycji programu. Filip Sawicki, który jest fizjoterapeutą, odkrył w sztucznej inteligencji przydatnego partnera biznesowego. „Mam wrażenie, że przyśpieszyłem około pięciu razy" – ocenił, opisując swoje doświadczenia z AI. Przedsiębiorca dodał, że wykorzystuje asystentów do regularnej pracy, czyli tworzenia newsletterów i materiałów dla pacjentów. „AI stała się partnerem, kolejnym współpracownikiem, kolegą z pracy" – ocenił Filip Sawicki. Jak przyznał, jego marzenie o sieci gabinetów staje się realne. Puentując, zwrócił się do publiczności i zachęcił do zanurzenia się w tematyce sztucznej inteligencji: „Jeśli poświęcicie rzetelny tydzień, stworzycie strukturę rozmowy z AI, to zobaczycie, że stworzycie swojego małego klona, który doskonale was rozumie. Korzystajcie z AI, żeby jak najmniej siedzieć przy komputerze”.