Nowości: zima 2019

Oficyna Wydawnicza SGH. Publikujemy ponad 100 lat.

Doskonalenie działalności projektowej w organizacji

Mateusz Juchniewicz

  • Monografia stanowi podsumowanie wieloletnich zainteresowań autora doskonaleniem działalności projektowej w organizacji. Obejmuje swoim zakresem m.in. zarówno rozważania terminologiczne nad istotą doskonałości i doskonalenia w zarządzaniu, jak i obszerną analizę stosowanych rozwiązań wspierających doskonalenie organizacji. Ponadto wskazuje wzrost znaczenia projektów w działalności organizacji i istotny deficyt rozwiązań wspomagających doskonalenie działalności projektowej. Dostrzegając tę lukę, autor na podstawie przeglądu badań obcych i własnych doświadczeń zaproponował model doskonalenia działalności projektowej. W monografii zaprezentowano również wyniki badań empirycznych nad zakresem stosowania dobrych praktyk doskonalenia działalności projektowej w organizacjach w Polsce. Wnioski z badań pozwoliły wskazać główne deficyty, wśród których bardzo interesującym zagadnieniem jest tzw. społeczna odpowiedzialność działalności projektowej.

Menedżerski controlling projektów – koncepcje i wyniki badań

Emil Bukłaha

  • Monografia wpisuje się w nurt analizy nowoczesnych koncepcji stosowanych w zarządzaniu projektami. Stanowi kompleksowe źródło informacji o koncepcji controllingu jako systemu wspomagającego podejmowanie racjonalnych decyzji menedżerskich w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień definiowania, planowania i sterowania projektami. Jest o tyle cenną pozycją, że w zwartej literaturze światowej i polskiej powyższa problematyka była poruszana niezwykle rzadko.
  • Publikacja jest podzielona na trzy części. W pierwszej (rozdziały 1 i 2) autor szczegółowo opisał idee controllingu oraz zarządzania projektami w organizacji, zestawiając kilkadziesiąt różnych – często sprzecznych poglądów na definicje powyższych koncepcji. Część druga (rozdziały 3 i 4) przybliża czytelnikowi specyfikę zagadnień controllingu w zarządzaniu projektami oraz jego miejsca i zakresu wykorzystywania w najpopularniejszych metodykach o światowym zasięgu. Ostatnia część (rozdziały 5 i 6) prezentuje wyniki wieloletnich autorskich badań odnośnie do zakresu stosowania koncepcji controllingu w prowadzeniu projektów, pełnionych w nim funkcji oraz oceny istniejących systemów kontroli i propozycji usprawnień.

Nauki społeczno-ekonomiczne. Nieprzetarte ścieżki czy utarte szlaki?

red. Jan Misiuna, Małgorzata Dworakowska, Roman Wosiek

  • Ta książka stanowi zapis dyskusji akademickiej nowego pokolenia naukowców i odzwierciedlenie spotykania się, a czasem też zderzania różnych podejść, perspektyw i metodologii badawczych. Przede wszystkim jednak służy ona zaprezentowaniu różnorodności dorobku badaczy stawiających w większości pierwsze kroki w naukach społecznych (głównie w naukach o polityce publicznej) i ekonomicznych. Tematycznie 17 zebranych artykułów obejmuje zagadnienia dotyczące m.in.: ekonomii instytucjonalnej, ekonomii środowiska, badania efektywności polityki publicznej na poziomie krajowym i wspólnotowym (zwłaszcza polityki migracyjnej i ochrony środowiska), a także jej kształtowania (w tym lobbingu i zjawiska paniki moralnej). Autorzy podjęli się również badania programów rządowych realizowanych obecnie w Polsce, takich jak „Rodzina 500+” czy otwieranie dostępu do zawodów.

Zachowania konsumpcyjne singli w Polsce

Anna Dąbrowska, Mirosława Janoś-Kresło, Adrian Lubowiecki-Vikuk, Teresa Słaby

  • Rosnące znaczenie singli, zwłaszcza młodych, zwraca uwagę badaczy i podmiotów rynkowych na ten segment rynku. Głównym celem monografii jest eksploracja obszaru zachowań singli jako konsumentów towarów i usług. Przedstawione wyniki badań (autorskich i wtórnych) dają możliwość poznania zachowań młodych wielkomiejskich singli z uwagi na przyjęte cechy społeczno-demograficzne na wybranych rynkach towarów i usług – rynku produktów żywnościowych, rynku usług, w tym zwłaszcza usług kultury, turystycznych i gastronomicznych. Pozwoliły one także na ocenę oferty przeznaczonej dla singli z punktu widzenia ich potrzeb i oczekiwań. Jak wynika z badań, działania marketingowe przedsiębiorstw (produkcyjnych, handlowych, usługowych), w tym oferta produktowa, nie nadążają za oczekiwaniami singli i nie zawsze im odpowiadają. Całości dopełnia obraz sytuacji materialnej i konsumpcji młodych singli w świetle wydatków gospodarstw domowych (dane GUS-u).

zebrała: Anna Matysiak-Kolasa