Zamknięty obieg mody, czyli Play Sustain Summit 2024
23 października br. w SGH odbyła się pierwsza edycja Play Sustain Summit – konferencji poświęconej projektowaniu ekologicznemu w branży mody w gospodarce o obiegu zamkniętym (GOZ). Wydarzenie zgromadziło niemal 400 osób: ekspertów, przedstawicieli biznesu i twórców z branży tekstylnej, odzieżowej i związanej z modą.
Konferencja Play Sustain Summit – zorganizowana pod honorowym patronatem rektora i profesora SGH Piotra Wachowiaka – miała na celu integrację środowisk badawczych, biznesowych i kreatywnych, aby wspólnie wypracować rozwiązania na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz ekologicznych praktyk w modzie. Tegoroczna edycja skupiła się na ekologicznym projektowaniu w szerokim kontekście ekonomii cyrkularnej.
Fot. Piotr Potapowicz, SGH
Rafał Sonik, znany przedsiębiorca i sportowiec opowiedział o kulisach powstania akcji Czysta Polska oraz związkach sportu, biznesu i ekologii. Następnie zaprezentowano pierwszą część raportu z badań nad projektowaniem przyjaznym środowisku naturalnemu w Polsce, ukazującego perspektywę konsumentów i ich rosnącą świadomość ekologiczną. Badanie zrealizowane przez zespół dr hab. Anny Dąbrowskiej, prof. SGH, z Katedry Badań Zachowań Konsumentów (Instyt Zarządzania, Kolegium Zarządzania i Finansów SGH) dostępne będzie na stronie Fundacji Play Sustain od piątku 25 października.
W połowie konferencji miała miejsce długo oczekiwana premiera zrównoważonej kolekcji SaintWarsaw. Autorka tej kolekcji Monika Surowiec przedstawiła historię swojej marki, pokazując, jak moda może łączyć estetykę z etycznym podejściem do produkcji odzieży.
Wydarzenie wzbogaciło także wystąpienie Ewy Ewart, dziennikarki i dokumentalistki, która zaprezentowała swoje spojrzenie na globalne wyzwania ekologiczne, w tym kwestie odpowiedzialności mediów w kształtowaniu świadomości na temat zmian klimatycznych.
Konferencja w zróżnicowany sposób prezentowała sprawę projektowania ekologicznego w GOZ. W auli głównej odbyły się prezentacje i debaty, w tym oksfordzka, w której zastanawiano się nad tym, czy ekologiczne projektowanie jest dostatecznym lekarstwem na nadprodukcję odzieży, oraz drugiej, z udziałem rektora SGH, poświęconej znaczeniu regulacji ESG (ang. Environmental, Social, Governance – uwzględniających czynniki środowiskowy, społeczny i ładu korporacyjnego) dla rozwiązania problemów generowanych przez branżę mody. Ponadto kilkadziesiąt osób wzięło udział w speed mentoringu, warsztatach ekologicznego projektowania oraz hackathonie.
W trakcie hackathonu siedem grup pracowało nad rozwiązaniem dwóch przypadków:
• przetwarzaniem butów, których 20 mln ton trafia każdego roku na wysypiska,
• ponownym wykorzystaniem suwaków, guzików oraz innych elementów odzieży, które obecnie często również najczęściej stają się odpadem.
Choć jury mogło nagrodzić tylko dwa projekty, podczas wręczania nagród jurorzy podkreślali ogromną kreatywność uczestników oraz wysoki poziom konkursu.
Fot. Piotr Potapowicz, SGH
Wydarzeniu towarzyszy zbiórka odzieży w ramach akcji Game4Planet, która potrwa do końca miesiąca. Obok wejścia głównego do budynku G znajduje się stanowisko, gdzie można oddać swoje stare ubrania, a w zamian otrzymać voucher do sklepu z modą cyrkularną. Na stoisku można również zobaczyć meble Vive Texcelence wykonane z przetworzonej odzieży.
Po zakończeniu zbiórki organizatorzy przekażą SGH specjalnie zaprojektowany mebel zrobiony właśnie z takiego materiału.
Konferencja Play Sustain Summit pokazała, że moda może być zarówno innowacyjna, jak i odpowiedzialna ekologicznie, co stanowi doskonały kierunek dla przyszłości tej branży.
Karol Templewicz, Zespół Zrównoważonego Rozwoju i ESG