II edycja konkursu SGH na najlepszą pracę licencjacką i magisterską z zakresu etyki biznesu i CSR

grupa osób, w tym mężczyzna w todze rektorskiej, pozują do zdjęcia; w tle flagi UE, Polski i SGH

Podczas Święta SGH, które odbyło się 13 czerwca 2024 r., miała miejsce gala Konkursu Rzeczniczki Etyki i Komisji Etyki Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na najlepszą pracę licencjacką i magisterską z zakresu etyki biznesu i społecznej odpowiedzialności organizacji.

Nagrodę główną otrzymała Kinga Kuźmińska za pracę licencjacką pt. „Uwarunkowania kulturowe działań podejmowanych przez przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu", której promotorką była dr Anna Napiórkowska z Katedry Biznesu Międzynarodowego SGH. Kapituła jednogłośnie nagrodziła pracę za: dojrzałość w wyborze tematu, dostrzeżenie istotnego i często pomijanego zagadnienia, a przede wszystkim za oryginalne połączenie aspektów kulturowych, społecznej odpowiedzialności i funkcjonowania przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej, podniesienie rangi tych powiązań i wskazanie na ich etyczny wymiar.

Wypowiedź laureatki:

Jak otrzymałam informację o wynikach konkursu, to już nawet nie mogłam sobie przypomnieć, skąd się o nim dowiedziałam. W pamięci miałam jedynie wysyłane na szybko zgłoszenie, czego z perspektywy czasu na pewno nie mogę żałować. Zagadnienie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) to ważny i coraz częściej podejmowany obecnie temat. Podczas pierwszych rozmów z moją panią promotor, której jestem wdzięczna za wszystkie wskazówki i niezmierzone pokłady cierpliwości, poruszyłyśmy wątek adaptacji działań CSR przez firmy do rynku lokalnego. Jako, że zawsze interesowałam się poznawaniem innych kultur i miałam wiele okazji zaobserwować ich znaczący wpływ, postanowiłam pójść o krok dalej. W mojej pracy licencjackiej zgłębiłam temat powiązań między kulturą danego kraju a działaniami CSR podejmowanymi przez firmę z tego kraju. Mogę pokusić się o stwierdzenie, że analizując branżę motoryzacyjną, doszłam do całkiem ciekawych wniosków. Muszę przyznać, że wybór firm nie wynikał akurat z moich zainteresowań, a był raczej wyborem praktycznym, bazującym na różnorodności i dostępności raportów. Sądzę, że w efekcie udało mi się napisać dość oryginalny tekst, co też dodatkowo zmotywowało mnie do wysłania pracy na konkurs. (…) Mój przykład pokazuje, że każdy ma równe szanse, więc zdecydowanie polecam próbowanie swoich sił. Pragnę także raz jeszcze podziękować rzeczniczce etyki SGH oraz całej kapitule konkursu za to wyróżnienie. Poza nagrodami dużą satysfakcję dała mi bowiem świadomość, że moja praca została najzwyczajniej w świecie dostrzeżona i że ktoś inny niż pani promotor i pani recenzent w końcu przeczytał ją w całości.

Wyróżnienie w Konkursie trafiło do Pawła Rozena za pracę magisterską pt. „Raportowanie ESG w strategiach spółek z branży odzieżowej – analiza dokonań w zakresie zrównoważonego rozwoju”, której promotorką także była Pani dr Anna Napiórkowska z Katedry Biznesu Międzynarodowego SGH. Podobnie jednogłośnie kapituła wyróżniła pracę za: zwrócenie uwagi, że branża odzieżowa w sposób szczególny mierzy się z wdrożeniem koncepcji zrównoważonego rozwoju, w tym etycznego działania, za wskazanie niedociągnięć pod kątem uwzględnienia aspektów ekonomicznych, środowiskowych i społecznych w raportach ESG wybranych firm z branży odzieżowej, a także sformułowanie rekomendacji dotyczących zwiększenia przejrzystości raportów odnośnie do działań niepożądanych.

Wypowiedź laureata:

(…) Zdecydowałem się na podjęcie tej problematyki z uwagi to, że znaczący wpływ tej branży na zanieczyszczenie wód i emisję gazów cieplarnianych stawia ją w grupie sektorów o największym wpływie na środowisko. Przedsiębiorstwa odzieżowe powinny przykładać szczególną wagę nie tylko do aspektów środowiskowych, ale także do innych obszarów związanych z ESG, aby zapewnić ekologiczne podejście do produkcji odzieży, tworzenie odpowiedzialnych wzorców zakupowych oraz etyczne warunki pracy. Równocześnie przedsiębiorstwa branży odzieżowej, które są objęte obowiązkiem raportowania, posiadają relatywnie duże doświadczenie w zakresie raportowania ESG w porównaniu z innymi firmami.

(…) Celem pracy było uzyskanie odpowiedzi na główne pytanie badawcze o to, w jaki sposób analizowane spółki włączają kwestie środowiskowe, społeczne i dotyczące ładu korporacyjnego do swoich strategii biznesowych. Sama tematyka ESG jest nadal dosyć nowa i dynamicznie ewoluuje, szczególnie w świetle międzynarodowych przepisów wprowadzanych w tym obszarze, m.in. dyrektywy CSRD. Dlatego uznałem, że warto dokładniej przyjrzeć się praktykom biznesowym spółek giełdowych i podjąć próbę analizy wiarygodności publikowanych raportów niefinansowych.

Wypowiedź promotorki:

Bardzo cieszy fakt, że w SGH powstała inicjatywa konkursu na najlepszą pracę dyplomową z zakresu etyki biznesu i społecznej odpowiedzialności organizacji. Tematy związane z etyką, CSR czy też zrównoważonym rozwojem w biznesie cieszą się rosnącym zainteresowaniem wśród studentów. Młodzi ludzie coraz bardziej zdają sobie sprawę z wyzwań ekologicznych, społecznych i ekonomicznych, przed którymi stoi współczesny świat, i pragną mieć pozytywny wpływ na jego przyszłość. Tematy te pozwalają im łączyć wartości etyczne z praktycznymi umiejętnościami zarządzania, co jest niezwykle atrakcyjne i motywujące. W rezultacie, zrównoważony rozwój i etyka w biznesie stają się nie tylko interesującymi, ale także inspirującymi obszarami, które przygotowują studentów do pełnienia ról liderów w odpowiedzialnych i innowacyjnych organizacjach. Tym samym, uczelnie, wspierając studentów w tych wyborach, przyczyniają się do kształtowania profesjonalistów, którzy będą dążyć do harmonii między zyskami a dobrem społecznym i środowiskowym.

Obie prace, które wygrały w tym roku w konkursie (...) dotyczyły tematów z obszaru zainteresowań samych autorów. Pozostawienie studentom wolnego wyboru tematu pracy dyplomowej jest niezwykle istotne, ponieważ umożliwia im skupienie się na obszarach, które najbardziej ich interesują i pasjonują. Taki wybór sprzyja większemu zaangażowaniu i motywacji do pracy, co często przekłada się na wyższą jakość badań i analiz. Daje to także studentom możliwość rozwijania unikalnych talentów i umiejętności w wybranych dziedzinach, co jest cenne zarówno dla ich osobistego rozwoju, jak i przyszłej kariery zawodowej.

Do drugiej edycji Konkursu zgłoszonych zostało 15 prac, w tym 12 prac licencjackich i trzy magisterskie. 10 prac było z SGH, po jednej z pięciu innych uczelni z całej Polski, o bardzo różnorodnej tematyce: implementacja celów zrównoważonego rozwoju w firmie, wdrażanie zrównoważonego rozwoju przez B Corpy, koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu w funkcjonowaniu browarów, wpływ globalnego kryzysu klimatycznego na biznes, rola banków komercyjnych w ochronie środowiska naturalnego, społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie ochrony środowiska w sektorze energetycznym, zaangażowanie pracowników w osiąganie celów ESG w firmie, praktyki korporacji transnarodowych w zakresie przestrzegania praw człowieka, sytuacja kobiet na rynku pracy w kontekście działań Unii Europejskiej na rzecz równości płci, osoby LGBTQ+ w działaniach marketingowych przedsiębiorstw, wpływ struktury organów statutowych na dochodowość przedsiębiorstw, analiza porównawcza wybranych raportów niefinansowych, metody wyboru spółek do funduszy ESG oferowane przez spółki zarządzające funduszami inwestycyjnymi.

Nadesłane prace konkursowe oceniała kapituła konkursu w składzie: rzeczniczka etyki SGH dr Ewa Jastrzębska (przewodnicząca); przewodniczący Komisji etyki SGH dr hab. Grzegorz Szulczewski, prof. SGH; przewodnicząca Komisji Rektorskiej ds. społecznej odpowiedzialności uczelni dr hab. Halina Brdulak, prof. SGH; dr hab. Radosław Baran, prof. SGH; dr hab. Ewa Lisowska, prof. SGH; dr hab. Katarzyna Majchrzak, prof. SGH; dr hab. Dariusz Turek, prof. SGH; dr Grażyna Szurczak.