Wybory konsumenckie młodych Polaków a patriotyzm gospodarczy
Katedra Międzynarodowej Polityki Ekonomicznej ISM, Instytut Staszica i NBP zapraszają na transmisję on-line dyskusji panelowej "Wybory konsumenckie młodych Polaków a patriotyzm gospodarczy" w kontekście wniosków z badania "Wpływ tożsamości wspólnotowej i wiedzy ekonomicznej na wybory konsumenckie studentów". Badanie współfinansowane jest przez Narodowy Bank Polski.
Wydarzenie odbędzie się 27 kwietnia w godz.13:00-14:15 w formule hybrydowej: dyskusja zaproszonych gości, (tj. 5 osób zgodnie z obostrzeniami) wraz z możliwością zabierania głosu i zadawania pytań na czacie.
W debacie wezmą udział: prof. SGH, dr hab. Agnieszka Domańska (Zakład Międzynarodowej Polityki Ekonomicznej SGH), dr Dawid Piekarz (Instytut Staszica), Marcin Rosołowski (wieloletni praktyk biznesu, grupa medialna Art-Media).
Wpływ tożsamości wspólnotowej i wiedzy ekonomicznej na wybory konsumenckie studentów
Celem badania "Wpływ tożsamości wspólnotowej i wiedzy ekonomicznej" na wybory konsumenckie studentów było sprawdzenie jak często polscy studenci (spełniający kryteria młodsi badani, mieszkańcy największych aglomeracji i najlepiej wykształceni) biorą pod uwagę m.in. polskie pochodzenie produktu podczas zakupów, na podstawie jakich kryteriów definiują polskość produktu i jak oceniają możliwości promocyjne produktu made in Poland.
Wedle autorów raportu wspieranie propolskich postaw konsumenckich jest jednym z kluczowych aspektów rozwoju polskiej gospodarki, gdyż z reguły młody człowiek nabywa pewne nawyki i nadal przejawia je w wieku średnim i starszym. Nabywa on też określoną mentalność i utrzymuje ją w wieku dojrzałym.
W długofalowej perspektywie promocja postawy konsumenckiej nastawionej na zakup produktów krajowych sprzyja m.in. rodzimemu przemysłowi, wytwórczości rolnej, w końcu całej polskiej gospodarce i pośrednio wszystkim Polakom. Zarazem wywoływanie dyskusji na temat kupowania polskich produktów sprzyja rozważaniom na temat ich jakości, co docelowo, uwzględniając odpowiedni feedback w kierunku wytwórców, pozwala na poprawę jakości i zwiększenie konkurencyjności, nie tylko na rynku krajowym, ale i globalnym.
Przedstawione w raporcie wyniki badania pozwalają lepiej zmierzyć poziom istotnych komponentów tzw. patriotycznej postawy gospodarczej, co w konsekwencji ma pomóc w refleksji nad możliwymi metodami promocji takiej postawy, kierunkowymi modelami w jakim powinna ona być promowana. Taka forma konsumenckiego poczucia wspólnotowości może być ideą łączącą i jednoczącą Polaków, niezależnie od poglądów politycznych, religijnych i innych, a zarazem wzmacniać rozwój ekonomiczny kraju. Projekt jest realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.
Pełna wersja raportu zostanie opublikowana podczas konferencji.