Od teorii do praktyki: jak SGH i Samsung kształcą przyszłych liderów biznesu

Za nami kolejny udany i pełen inspiracji semestr, w którym Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, realizując swoją misję dydaktyczną, współpracowała z firmą Samsung Electronics Polska w ramach przedmiotu Creative Problem-Solving Process and Design Thinking (CEMS)
Po stronie SGH współpracę koordynowali dr hab. Rafał Kasprzak, prof. SGH, i dr Marta Ziółkowska. W ramach realizowanych warsztatów współpracowała z nami także doktorantka mgr Aneta Siejka. Ze strony Samsung w realizacji kursu uczestniczył Tomasz Chomicki oraz Piotr Jasion z firmy Vulcan.
Kurs miał na celu wprowadzenie studentów w metodologię kreatywnego rozwiązywania problemów design thinking. Studenci uczyli się, jak analizować i rozwiązywać problemy z uwzględnieniem potrzeb użytkownika. Kurs połączył teorię z praktyką, stosując model nauki poprzez działanie (learning-by-doing).
W ramach zajęć zastosowano zróżnicowane narzędzia dydaktyczne, takie jak: (1) wykłady przedstawiające metodyki pracy kreatywnej oraz istotę design thinking; (2) warsztaty, w trakcie których studenci przechodzili przez proces rozwiązywania problemów, od identyfikacji problemu, przez poszukiwanie rozwiązań, po planowanie działań; (3) warsztaty z praktycznego zastosowania metodyki design thinking i prototypowania; (4) wizytę studyjną połączoną z praktycznymi warsztatami z zastosowania nowych technologii w edukacji zrealizowaną w warszawskim showroomie firmy Samsung.
Studenci w ramach zajęć mieli za zadanie stworzyć innowacyjny projekt dotyczący edukacji w zakresie przedsiębiorczości z wykorzystaniem technologii AI, VR i Metaverse. Projekt miał być ukierunkowany na użytkownika i uwzględniać jego potrzeby, a także aspekty biznesowe, takie jak model biznesowy i wartość dla klienta. Przygotowane przez studentów propozycje obejmowały m.in. platformę edukacyjną wykorzystującą AI, VR i elementy gamifikacji oraz szerokie portfolio rozwiązań skoncentrowanych na wykorzystaniu technologii w procesie edukacyjnym, dostosowane do potrzeb różnych grup wiekowych i poziomów edukacji.
Tak inspirujące rozwiązania z pewnością nie pojawiłyby się bez współpracy z firmą Samsung, dzięki której studenci mogli pozyskać:
Praktyczne doświadczenie: studenci mieli możliwość zdobycia praktycznych umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów i projektowania innowacyjnych rozwiązań. Współpraca z firmą Samsung umożliwiła im zastosowanie tych umiejętności w kontekście rzeczywistych wyzwań biznesowych.
Dostęp do nowoczesnych technologii: studenci mogli korzystać z nowoczesnych technologii Samsunga, np. showroom innowacji, interaktywne ekrany, co pozwoliło im na lepsze zrozumienie i wykorzystanie tych technologii w swoich projektach.
Mentoring: współpraca z firmą Samsung umożliwiła studentom zdobycie wiedzy od praktyków biznesu, co jest cennym uzupełnieniem wiedzy zdobywanej na uczelni.
Zwiększenie atrakcyjności przedmiotu: współpraca z renomowaną firmą, taką jak Samsung, podnosi prestiż kursu i przyciąga ambitnych studentów zainteresowanych innowacjami i technologią.
Współpraca SGH z Samsung przynosi wiele korzyści zarówno studentom, jak i zaangażowanym stronom. Studenci nie tylko zdobywają praktyczne umiejętności i wiedzę, ale także rozwijają kompetencje miękkie, interpersonalne i przedsiębiorcze, które są niezbędne w dzisiejszym świecie. Dostęp do nowoczesnych technologii, mentoring ze strony praktyków biznesu oraz możliwość pracy nad realnymi projektami czynią ten kurs wyjątkowym i wartościowym dla studentów SGH.
Dziękujemy za kolejny udany semestr.
TOMASZ CHOMICKI, Samsung Electronics Polska
dr hab. RAFAŁ KASPRZAK, prof. SGH, wicedyrektor Instytutu Zarządzania Wartością, Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH
dr MARTA ZIÓŁKOWSKA, Katedra Zrównoważonego Biznesu, Instytut Zarządzania, Kolegium Zarządzania i Finansów SGH