Rozmowa z dyrektorem Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii (CPiTT) Bartoszem Majewskim oraz Kamilem Fligiem i Mirosławem Łukasiewiczem, pracownikami CPiTT.
Dlaczego CPiTT zajmuje się rozwijaniem i promowaniem przedsiębiorczości?
Bartosz Majewski: CPiTT zajmuje się przede wszystkim rozwojem społeczności przedsiębiorczej na uczelni. O rozwoju transferu technologii mówiliśmy w poprzednim wywiadzie [„Gazeta SGH", wiosna 2018 – przyp. red.], dziś chcemy nawiązać do drugiej odnogi naszej działalności.
Kamil Flig: Jak możemy przeczytać w misji SGH, podstawowym zadaniem uczelni jest rozwój przedsiębiorczości i kształcenie liderów w odpowiedzi na wyzwania przyszłości. Działalność CPiTT służy więc wypełnianiu jednego z podstawowych zadań uczelni, jakim jest kształtowanie liderów i kształtowanie postaw przedsiębiorczych.
Mirosław Łukasiewicz: Poprzez warsztaty, zajęcia i spotkania z przedsiębiorcami CPiTT buduje miejsce przyjazne startupom. Tworzymy format przyjazny ludziom kreatywnym, pomagając w realizowaniu aspiracji naszego środowiska przedsiębiorczego. Chcemy pokazać tymi działaniami, że SGH to nie tylko kariera korporacyjna, ale jak najbardziej miejsce rozwijania praktycznych umiejętności biznesowych.
B.M.: Innym aspektem promowania tej przedsiębiorczej działalności jest pokazywanie szerszej społeczności studentów, że mamy jako uczelnia sukcesy w tym obszarze. Pierwszym krokiem na tej drodze było powołanie Klubu Przedsiębiorców 1, którzy bardzo chętnie dzielą się swoim doświadczeniem z początkującymi studentami. Cieszy nas ta otwartość, jest ona charakterystyczna dla przedsiębiorców z branż innowacyjnych. Dzielenie się wiedzą pozwala na osiąganie efektów sieciowych i rozwijanie społeczności przedsiębiorczej jako całości.
Jakie inicjatywy obecnie prowadzi CPiTT w ramach rozwijania przedsiębiorczości?
B.M.: Chcemy się skupiać na wymiarze dydaktycznym. Podkreślając rolę edukacyjną uczelni, koncentrujemy się na odegraniu swojej roli jako SGH w tworzeniu środowiska startupowego. Inne formy wsparcia pozostawiamy instytucjom, które się w tym specjalizują: funduszom zalążkowym typu seed capital, funduszom venture capital, akceleratorom czy inkubatorom. Jako jednostka funkcjonująca w reżimie finansów publicznych nie mamy mechanizmów pozwalających wspierać konkretne projekty biznesowe.
K.F.: Trzeba jednak być optymistą. Sama marka SGH i możliwość współpracy z CPiTT umożliwia młodym przedsiębiorcom szersze wykorzystanie dostępnych narzędzi funkcjonujących na rynku. Uczelnia w swojej edukacyjnej misji jest w stanie otworzyć wiele drzwi. Przysłużyć się, nie tylko materialnie, do rozwijania przedsięwzięć w bardzo początkowej fazie działalności.
M.Ł.: Bardzo nam zależy na bliskich kontaktach z otoczeniem biznesowym, które w ramach Klubu Przedsiębiorców byłoby w stanie współpracować ze studentami, tworząc inicjatywy pozwalające na rozwój innowacyjnych projektów o charakterze naukowym czy biznesowym. Z częścią klubowiczów mamy bardzo dobre relacje. Z radością możemy wspomnieć jako przykład Julka Modelskiego z Wnętrz 3D, który przygotował wizualizacje wnętrza sali coworkingowej 317G2. Pomogło to nam w skutecznym promowaniu tej nowej inicjatywy.
Na jakie wsparcie może liczyć początkujący przedsiębiorca, który myśli o założeniu startupu?
M.Ł.: Każdym przypadkiem zajmujemy się osobno. W końcu każdy młody przedsiębiorca ma trochę inne potrzeby. Pierwszą rzeczą, którą możemy zaoferować, są konsultacje przedsiębiorcze. To wstępny etap przygody z centrum, wtedy się wzajemnie poznajemy. Konsultacje prowadzone są w trybie PULL, czyli umawiania się na bezpośrednie spotkania w dogodnym dla przedsiębiorcy terminie.
K.F.: Od przyszłego semestru wzbogacamy formułę tych konsultacji, tworząc podstawy programu mentoringowego. Innym elementem wsparcia jest możliwość skorzystania z przestrzeni coworkingowej 317G. Od marca mamy otwartą przestrzeń, która służy jako miejsce realizowania projektów oraz punkt spotkań dla przedsiębiorców. Pomimo niewielkich rozmiarów widzimy ogromny potencjał tej przestrzeni. Do tej pory nie było podobnego miejsca, które umożliwiałoby działanie młodym przedsiębiorcom.
B.M.: Już obecnie prowadzone inicjatywy wskazują na to, że w naszej społeczności drzemie ogromny potencjał. Konkurs Canvas Challenge im. Jana Dmochowskiego3 ujawnił, jak wiele wspaniałych pomysłów czeka na oszlifowanie. Wystarczy jedynie stworzyć narzędzia, mechanizmy i ujawniania tego rodzaju idei.
Dlaczego warto nawiązać współpracę z CPiTT?
B.M.: Społeczność przedsiębiorcza, która się tworzy w ramach CPiTT, integruje start- upy z partnerami zewnętrznymi. CPiTT działa jako pomost i platforma takiej współpracy (poprzez inicjatywę Klub Przedsiębiorców czy Startup HUB). Mamy wiele zapytań od partnerów, którzy chcieliby wyłowić, a dalej wesprzeć merytorycznie i finansowo atrakcyjne pomysły. Otwieramy się również na inne ośrodki akademickie wspierające przedsiębiorczość. Chcemy oferować wiedzę i kompetencję naszych studentów i pracowników w zakresie aspektów biznesowych. Tworzymy więc pewnego rodzaju społeczność, która połączona wspólnym celem, byłaby miejscem realizowania ciekawych projektów biznesowych.
K.F.: Trzeba pamiętać, że tym, co nas wyróżnia, są unikalne kompetencje biznesowe. Największą wartość widzimy w możliwości łączenia studentów i zespołów między różnymi uczelniami i firmami. Brakuje inicjatyw pozwalających na sprawne łączenie w działające zespoły ludzi o różnych kompetencjach. Te unikatowe kompetencje biznesowe mogą się stać naszym „towarem eksportowym”, polem do komercyjnego zastosowania wiedzy i doświadczeń.
Jak wygląda zaangażowanie pracowników SGH w projekty przedsiębiorcze w ramach CPiTT?
B.M.: Tak jak wspominaliśmy, podstawę naszej działalności widzimy w misji edukacyjnej. Dlatego właśnie naszą aktywność upatrujemy w łączeniu pracowników naukowych, którzy mają liczne doświadczenia biznesowe, z przedsiębiorcami niezależnie od poziomu zaawansowania prowadzonego przez nich biznesu. Stąd też formuła konsultacji prowadzonych jako program mentoringowy. Na SGH jest bardzo wiele projektów promujących przedsiębiorczość, rozwijanych przez różne zespoły (samorząd studencki, kolegia czy SKN-y). Przy tej okazji chcielibyśmy podkreślić szczególne zaangażowanie profesora Marcina Wojtysiaka-Kotlarskiego, profesora Rafała Kasprzaka, doktora Marka Laszuka i doktora Alberta Tomaszewskiego. Nie mamy problemów z pozyskiwaniem partnerów do współpracy, ponieważ w społeczności akademickiej jest bardzo duża otwartość na projekty i angażowanie się w działania promujące przedsiębiorczość. Jako centrum, które łączy przedsiębiorcze osoby, instytucje i pracowników uczelni, dajemy efekt synergii wszystkim tym działaniom. Zapraszamy więc do współpracy jak najszersze grono przedstawicieli społeczności SGH oraz wszystkich, którzy zajmują się przedsiębiorczością.
A jakie działania planujecie?
M.Ł.: W najbliższym czasie chcemy rozwijać ofertę warsztatową, zacieśnić współpracę z Klubem Partnerów, rozszerzyć bazę projektów oraz nawiązać współpracę z instytucjami wspierającymi przedsiębiorczość i innymi uczelniami. Docelowo chcielibyśmy, aby przestrzeń startupowa SGH była przestrzenią dla wszystkich, nie tylko dla studentów i absolwentów naszej uczelni. Jesteśmy pewni, że uda się stworzyć ważny punkt na startupowej mapie Warszawy i Polski.
B.M.: Prowadzimy rozmowy z kilkoma korporacjami, które wyraziły zainteresowanie stworzeniem zamkniętego środowiska startupowego, poświęconego konkretnym problemom z obszaru własnej działalności.
K.F.: Naszą ambicją jest, aby każdy dobry pomysł znalazł tutaj odpowiednie wsparcie w zakresie edukacyjnym. Kumulacja podaży pomysłów w jednym miejscu w naturalny sposób będzie przyciągać najlepszych inwestorów i partnerów z otoczenia biznesowego.
1 Klub Przedsiębiorców SGH to platforma skupiająca przedsiębiorczych absolwentów i studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Celem klubu jest integrowanie w jednym miejscu całego środowiska przedsiębiorców związanych z SGH, ułatwienie nawiązywania kontaktów między praktykami biznesu i uczelnią, networkingu w różnych przekrojach i środowiskach, promowania osiągnięć przedsiębiorców wywodzących się z SGH. Inicjatywa ma również na celu rozpowszechnianie zasad etyki biznesu i etosu przedsiębiorczości, realizacji działań wpływających na zwiększanie prestiżu środowiska biznesu i wzajemnego wspierania projektów służących rozwijaniu przedsiębiorczości. Klub Przedsiębiorców oferuje możliwość dotarcia do najzdolniejszych studentów i pracę nad wspólnymi projektami.
2 Przestrzeń Coworkingowa 317G powstała z myślą o przedsiębiorczych studentach i absolwentach SGH. Przestrzeń 317G to coworking udostępniony społeczności SGH w celu rozwijania projektów przedsiębiorczych. Z połączenia sił Banku Millennium oraz SGH powstawała twórcza przestrzeń startupowa mająca wspomagać rozwój młodej przedsiębiorczości.
3 Canvas Challenge im. Jana Dmochowskiego to inicjatywa CPiTT. Celem konkursu jest rozpowszechnienie dobrych praktyk tworzenia modeli biznesowych oraz uczczenie pamięci Rektora Wyższej Szkoły Handlowej – Jana Dmochowskiego (1877–1928). Przedmiotem konkursu jest opracowanie modeli biznesowych zgodnie z metodyką canvas. Kapituła konkursu, której przewodniczyła prorektor ds. współpracy z otoczeniem Hanna Godlewska- -Majkowska, wybrała najbardziej merytoryczny oraz realistyczny model biznesowy – jego autor otrzymał nagrodę 1000 zł.
Model został opracowany przez Alexa Osterwaldera i zaprezentowany w książce Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Szablon stał się w świecie synonimem modelu biznesowego i jest swego rodzaju pozycją obowiązkową dla młodego startupowca.