Startupy: SGH - uczelnia przyjazna startupom

Startup jest dzieckiem naszych globalnie zdigitalizowanych czasów.

Coraz lepszy dostęp do informacji oraz ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej stanowią dla wielu osób zachętę do spróbowania sił w budowaniu własnego biznesu. W sytuacji, w której rynek staje się coraz bardziej wymagający i doinformowany, a nowatorskie rozwiązania są przez wielu odbierane z entuzjazmem, w przestrzeni gospodarczej powstaje coraz więcej miejsca na indywidualne lub prowadzone w niewielkich grupach inicjatywy gospodarcze o charakterze innowacyjnym. Liczba nowo zakładanych startupów rośnie i w Polsce, i na świecie. Zakładają je zarówno młodzi ludzie – studenci czy absolwenci szkół wyższych – jak i osoby z doświadczeniem zawodowym.

Startupy: fenomen bez definicji

Gdybyśmy próbowali podejść do zjawiska start- upów w sposób ściśle naukowy, napotkamy zasadniczą przeszkodę: brakuje jednej definicji tego fenomenu. Choć w literaturze zagranicznej startup funkcjonuje od dawna, nie udało się wypracować jego definicji. Problem opisał w sposób kompleksowy dr Marek Laszuk, autor opracowania Przedsięwzięcia typu start-up, [w:] Kałowski A., Wysocki J. [red.], Start-up a uwarunkowania sukcesu: wymiar teoretyczno-praktyczny. Badacz dokonał zestawienia zidentyfikowanych charakterystyk startupu na podstawie dostępnej literatury. Przedstawione przez niego definicje pochodzą z 14 źródeł!

W swoim zestawieniu dr Laszuk wyszczególnił sześć cech, które są najczęściej uwzględniane przy definiowaniu startupów: przedsięwzięcie przedsiębiorcze, przedsięwzięcie w fazie poszukiwania i testowania pomysłu oraz modelu biznesowego, finansowanie za pomocą środków alternatywnych do sektora bankowego, szybki wzrost, duże oddziaływanie, innowacyjność. Zaproponowaną przez siebie definicję oparł jednak tylko na pierwszych trzech cechach, uzasadniając tę decyzję subiektywizmem pozostałych cech i trudnością w zdefiniowaniu ich w precyzyjny sposób. Z tego zestawienia wynika, że wśród 14 zidentyfikowanych definicji startupów, najczęściej występującą cechą jest pierwsza z wymienionych, czyli przedsięwzięcie przedsiębiorcze. Powtórzyła się ona aż sześć razy.

Robocza definicja startupu zaproponowana przez dr. Laszuka brzmi następująco: „Startup to przedsiębiorcze przedsięwzięcie, będące w fazie poszukiwania i testowania na rynku swojego modelu biznesowego i oferowanych wartości, najczęściej finansowane ze środków alternatywnych do sektora bankowego z uwagi na trudności w oszacowaniu rzeczywistego ryzyka”.

Najbardziej zbliżoną do powyżej przytoczonej charakterystyki jest definicja zaproponowana przez S. Blanka i B. Dorfa w książce Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku Brzmi ona: „Startup to tymczasowa organizacja zajmująca się poszukiwaniem skalowalnego, powtarzalnego i rentownego modelu biznesowego”. Autorzy tej formuły to dwaj wybitni przedsiębiorcy i naukowcy, dobrze znani zarówno w świecie nauki, jak i biznesu. Steve Blank jest jednym z liderów innowacyjnych rozwiązań w zakresie metodologii rozwijania startupów oraz nauczania przedsiębiorczości. Bob Dorf to przedsiębiorca, który prowadzi wykłady w Columbia Business School poświęcone modelowi customer development oraz tematyce skutecznego budowania startupów.

Z definicją czy bez, startupy zyskują na znaczeniu i stanowią coraz bardziej liczące się zjawisko gospodarcze. Kto go nie doceni, zostanie w tyle. SGH z pewnością nie popełnia tego błędu.

 

Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku

STEVE BLANK, BOB DORF, Helion, 2013

  • Nie jest to lektura do poduszki na jedną bezsenną noc, do bezrefleksyjnego przekartkowania. Wręcz przeciwnie – jeśli chcesz skorzystać z tego niezwykłego podręcznika, studiuj go po trochu i wracaj do niego regularnie. Niech się stanie Twoim najlepszym przyjacielem na najbliższe sześć do trzydziestu miesięcy – ponieważ właśnie taki czas musisz dać sobie i swojemu przedsięwzięciu, by stało się rentowną firmą odnoszącą rynkowe sukcesy.

Start-up a uwarunkowania sukcesu. Wymiar teoretyczno-praktyczny

ADAM KAŁOWSKI, JACEK WYSOCKI (RED.), Oficyna Wydawnicza SGH, 2017

  • Publikacja jest niezmiernie wartościowym źródłem wiedzy dla osób zainteresowanych tematyką startupów. Zaprezentowana kompleksowość zagadnień powiązanych ze startupami oraz praktyczny wymiar tej wiedzy wydają się przemawiać za uznaniem tej pozycji jako przydatnej nie tylko dla osób zamierzających rozpocząć własny biznes, ale również dla instytucji państwowych i instytucji zajmujących się finansowaniem bądź wspieraniem rozwoju takich przedsięwzięć.