Zarządzanie projektami na uczelni: perspektywa lokalna, krajowa i europejska, 4–5 grudnia 2024 w SGH

cztery osoby siedzą przy stole, pracują na laptpach

W dniach 4–5 grudnia 2024 r. organizujemy w SGH z Forum Administracji Akademickiej seminarium dla biur zajmujących się obsługą projektów na uczelniach. I choć jest to wydarzenie poświęcone jednej tylko grupie pracowników administracji akademickiej, już teraz zapraszamy na nie również innych pracowników naszej uczelni. Dlaczego?

Po pierwsze, projekty są jednym z istotnych elementów funkcjonowania uczelni – nie tylko jako zewnętrzne źródło finansowania, ale również jako katalizator zmiany organizacyjnej. W SGH poprzez projekty wprowadziliśmy cztery nowe kierunki studiów, w tym trzy angielskojęzyczne, utworzyliśmy centrum sztucznej inteligencji, które samo w sobie stanowi projekt, a także wdrożyliśmy całą masę usprawnień infrastrukturalnych, informatycznych i organizacyjnych (oczywiście, ponad działalność naukowo-badawczą, która naturalnie kojarzy się z projektami w pierwszej kolejności). Innymi słowy, dzięki projektom możemy wpływać na nasze otoczenie.

Po drugie, w działalności naukowej pozyskiwanie finansowania zewnętrznego staje się coraz bardziej istotne. Choć nasze seminarium przeznaczone jest dla pracowników administracji akademickiej, część omawianych zagadnień przyda się także z pewnością nauczycielom akademickim. Tematyka seminarium dotyczy z jednej strony umiędzynarodowienia nauki poprzez projekty (jak budować kulturę organizacyjną sprzyjającą umiędzynarodowieniu; roli i pozycji RMA – Research Manager and Administrators – na uczelniach europejskich), a z drugiej spraw praktycznych, jak otwarta nauka czy zarządzanie portfelem projektów (czyli to, co de facto wykładane jest na naszej uczelni).

Po trzecie, seminarium będzie doskonałą okazją do spotkania się i wymiany dobrych praktyk. Jest ono bowiem drugim wydarzeniem zorganizowanym dla pracowników biur projektowych. Pierwsze odbyło się w czerwcu na Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Jesteśmy przekonane, że takie cykliczne spotkania tworzą więzi, sprawiając, że nie tylko mamy się do kogo zwrócić w trudnych przypadkach, ale również – a może przede wszystkim – po prostu lepiej nam  się pracuje. Dodatkowym atutem jest wieczorne spotkanie integracyjne, które zamierzamy zorganizować wzorem majowego II Forum Administracji Akademickiej i wcześniejszych Ogólnopolskich Forów Dziekanatów (inicjatywy DSM).

Wreszcie po czwarte, nasze seminarium jest samo w sobie projektem. Współorganizując je z Sekcją Projektową Forum Administracji Akademickiej, pracujemy nad nowym zadaniem (wszak ADOP nie organizował dotąd żadnych większych wydarzeń ponad warsztaty z pisania wniosków grantowych) z nowymi osobami – członkami FAA z innych uczelni. Występujemy w nowych i starych rolach, bo z jednej strony zajmujemy się obsługą tego projektu, z drugiej zaś część z nas wystąpi w rolach prowadzących poszczególne sesje.

Na koniec, chciałyśmy podziękować osobom z SGH, które wspierają naszą inicjatywę: kanclerzowi dr. Marcinowi Dąbrowskiemu za całokształt, a także pracownikom SGH, którzy zgodzili się wziąć aktywny udział w seminarium: kanclerz Beacie Mierzejewskiej, która będzie opowiadać o wdrażaniu strategii przez projekty, dr Annie A. Janowskiej, która omówi zarządzanie danymi badawczymi, a także dwóm teoretykom i praktykom meandrów zarządzania projektami – dr. hab. Bartoszowi Gruczy, prof. SGH, oraz dr. hab. Pawłowi Wyrozębskiemu, prof. SGH. To w dużej mierze dzięki tym osobom podjęłyśmy decyzję o zaangażowaniu w to przedsięwzięcie. Zaś dzięki inicjatywie RID i wsparciu dr. hab. Pawła Kubickiego, prof. SGH, i dr. Łukasza Skroka mamy możliwość sprawienia, że nasze seminarium jest europejskie nie tylko w teorii, ale i w praktyce.

Więcej w kalendarzu wydarzeń

dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska, prof. SGH, kierownik Zakładu Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej w Instytucie Studiów Międzynarodowych SGH, Kolegium Ekonomiczno-Społeczne SGH; prezes Forum Administracji Akademickiej.

Lidia Tomaszewska, kierownik Działu Obsługi Projektów