Inspiracje młodej sztuki w Centrum Przestrzeni Innowacyjnej

zdjęcie grupowe pięciorga osób

27 listopada 2024 r. w nowo otwartym Centrum Przestrzeni Innowacyjnej SGH miało miejsce wręczenie wyróżnień laureatom Konkursu Inspiracje 2024. Wydarzeniu towarzyszył wernisaż oraz wystawa zbiorowa prac laureatów. Nagrody wręczali rektor Piotr Wachowiak, kanclerz Marcin Dąbrowski, prezes FIJEWSKI GALLERY Jakub Fijewski i prezes Fundacji Paleta Maria Wollenberg-Kluza.

Obecni na gali laureaci otrzymali również możliwość organizacji wystawy w FIJEWSKI GALLERY w Chicago. Nagrody odebrali: Julia Ciułek (II miejsce ex aequo oraz wyróżnienie laureatów 2024), Ewelina Katarzyna Jakubowska (II miejsce ex aequo 2024) i Barbara Bugdol (III miejsce 2024).

Z wydarzeniem połączona była również konferencja w formule dwóch debat eksperckich pt. „MECENAS i KOLEKCJONER”, podejmująca zagadnienia istotne z punktu widzenia budowania ścieżki zawodowej przez młodych twórców. 

Osoby uczestniczące w dyskusji odniosły się do roli nie tylko instytucji kultury, ale również innych podmiotów i indywidualnych osób w kontekście potrzeby tworzenia sztuki, popytu na nią oraz jej roli w naszym życiu. 

Na zdjęciu od lewej Jakub Fijewski, Maria Wollenberg-Kluza, Piotr Wachowiak, Marcin Dąbrowski, Ewelina Katarzyna Jakubowska, Julia Ciułek, Barbara Bugdol oraz Piotr Sobiesiak – laureat „Złotej Paletki” INSPIRACJE 2023.

Na zdjęciu Julia Ciułek (ASP Wrocław) na tle fotografii zwycięskich prac wykonanych ze szkła w technice slumping.

Rektor Piotr Wachowiak zwrócił uwagę, że sztuka jest bardzo mocno powiązana z gospodarką, inspiruje i wyzwala nowe idee, które są pomostem oddziaływania na innowacje, co przekłada się w konsekwencji na wysoką konkurencyjność. „Trzeba wspierać profesjonalnych artystów (…). Chciałbym, aby ich sztuka i oni sami mogli zaistnieć, a w szczególności, aby z powodów bytowych nie rezygnowali z obranej i wymarzonej przez siebie drogi” – powiedział rektor. Wyraził nadzieję, że SGH będzie doceniać ich wyobraźnię i kreatywność, dzieląc się swoją przestrzenią akademicką”.

Prezes ARTINFO.pl Rafał Kamecki zauważył, że instytucja mecenatu powróciła do życia wraz z przemianami po 1989 roku. Jak wskazał, rolę mecenasów pełniły najpierw banki i rosnące w siłę korporacje, które mogły wspierać ważne wystawy czy wręcz kompleksowo finansować instytucje o randze muzeów narodowych. Obecnie – jak dodał – rolę mecenasów przejmują prywatne osoby, inicjatywy biznesowe, a przede wszystkim specjalnie powołane do tej roli fundacje.

Maks Kraczkowski, chief strategic advisor Euro Asia Council i b. wiceprezes zarządu PKO BP, zwrócił uwagę, że w Polsce doskwiera brak reprezentatywnych kolekcji instytucjonalnych sztuki współczesnej. Według niego nawet kuratorzy reprezentujący państwo ulegają przejściowym modom, co nie służy budowie przekrojowych kolekcji sztuki współczesnej.

Zdaniem przewodniczącego Rady Dyrektorów w Instytucie Biznesu Juliusza Bolka, który moderował dyskusję w sesji „Kolekcjoner", Polska „ma lekceważący stosunek do żyjących twórców”. Jak ocenił, „mecenat, który jest sprawowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ma charakter raportowy”, a wspieranie artystów na poziomie efektywności, racjonalności i różnorodności jest „ekstremalnie wybiórcze i ubogie”.

Dr Izabela Rudzka z Instytutu Finansów Korporacji i Inwestycji SGH jest zdania, że „kolekcjoner może być profesjonalistą lub sentymentalistą. Obaj poświęcają życie pasji. Jednak o ile pierwszy zarabia na swojej pasji, drugi czerpie radość z podziwiania. W kolekcjonerstwie można być rzemieślnikiem lub mistrzem. Wirtuozeria tego drugiego wznosi na wyżyny samego artystę”.

Dr hab. Lidia Danik, prof. SGH, z Katedry Marketingu Międzynarodowego SGH i kierownik podyplomowych studiów Menedżer Kultury zwróciła uwagę, że „sprzedaż dzieł sztuki przez artystów lub pośredników wymaga szeroko rozumianych umiejętności marketingowych, a w szczególności rozpoznania potrzeb poszczególnych nabywców oraz komunikowania wartości dzieła". „Niestety, uczelnie artystyczne niewystarczająco wspierają swoich studentów w zdobywaniu wiedzy i umiejętności w tym zakresie” – wskazała.

Według Artura Dumanowskiego, dyrektora Departamentu Projektów Aukcyjnych w DESA Unicum, „współczesny rynek sztuki i kultura wymagają współpracy między sektorem publicznym a prywatnym". „Państwo i samorządy powinny aktywnie wspierać prywatne instytucje poprzez dialog, ułatwienia prawne i finansowe, aby zachęcać kolekcjonerów i filantropów do inwestowania w polską kulturę. To jedyna droga do stworzenia trwałych instytucji na światowym poziomie i zapewnienia, że kolekcje i zbiory będą dostępne dla szerokiej publiczności” – dodał.

W podsumowaniu prezes Fundacji Paleta Maria Wollenberg-Kluza zwróciła uwagę, że mecenat w sztuce może mieć również formę niepieniężną. W przypadku młodych artystów dużo ważniejsze jest wsparcie w budowie „życiorysu artystycznego”, na który składają się nagrody i wyróżnienia, publikacje i katalogi oraz wystawy indywidualne w uznanych miejscach. Te działania – jak wskazała - są misją Fundacji Paleta, która służy młodym artystom w umacnianiu ich, aby pozostali przy swoim wybranym i wyuczonym zawodzie. 

Konferencję zorganizowali: Fundacja Paleta, Instytut Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank, Instytut Statystyki i Demografii Kolegium Analiz Ekonomicznych SGH oraz Instytut Finansów Korporacji i Inwestycji Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH.