DZIŚ NA ŻYWO: Wyzwania branży motoryzacyjnej – gdzie się podziały samochody?

auta na linii produkcyjnej

2 grudnia o godz. 14.00 odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu Czwartkowe Forum SGH. W dyskusji udział wezmą Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz dr Michał Wolański, adiunkt w Instytucie Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

2 grudnia o godz. 14.00 odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu Czwartkowe Forum SGH. W dyskusji udział wezmą Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz dr Michał Wolański, adiunkt w Instytucie Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie

grafika kolorowa ze zdjęciem dra Michała WOlańskiego oraz prezesa Jakuba Farysia

Światowa branża motoryzacyjna jest w trudnej sytuacji. Produkcja gwałtownie wyhamowała, a na nowy samochód trzeba czekać nawet kilka miesięcy. Wszystkiemu winne są zaburzenia w łańcuchach dostaw kluczowych komponentów. Największym problemem jest niedostępność półprzewodników, blokująca produkcję samochodów. Cierpią z tego powodu nie tylko klienci. Ogromne przestoje w produkcji pozbawiają pracy całe zakłady, podgrzewając debatę o potencjalnych zwolnieniach i problemach dostawców oraz całej zależnej od produkcji aut branży automotive. Mimo załamania, motoryzacja pozostaje jednym z najważniejszych sektorów polskiej gospodarki, odpowiadającym za 9,5% wartości produkcji sprzedanej w przetwórstwie przemysłowym. Oprócz obecnych problemów przed branżą stoją również wyzwania długofalowe, które wymagają ogromnych nakładów i reorganizacji modelu działania. Komisja Europejska zaproponowała obniżenie do 2030 roku emisji dla samochodów osobowych o 55 proc. w stosunku do 2021 roku a do 2035 roku o 100 proc. To ogromne wyzwanie dla branży, która musi w krótkim czasie przestawić się na produkcję całkowicie zeroemisyjnych napędów. 

  • W jakiej kondycji jest obecnie światowa branża motoryzacyjna? 
  • Czy w najbliższym czasie możliwe jest przywrócenie zerwanych łańcuchów dostaw i powrót do normalnego poziomu produkcji? 
  • Czy konieczna jest, przy wsparciu państw UE, relokacja produkcji kluczowych komponentów do Europy w celu zapewnienia ciągłości produkcji i bezpieczeństwa w zakresie strategicznych surowców? 
  • Czy branża automotive jest przygotowana do wdrażania programu „Fit for 55”? 
  • Jakie inwestycje w infrastrukturę i zmiany legislacyjne są konieczne, aby zmiana w kierunku zeroemisyjnych samochodów była możliwa w tak krótkim czasie? 

W spotkaniu udział wezmą: 

  • Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego,
  • dr Michał Wolański, adiunkt w Instytucie Infrastruktury, Transportu i Mobilności SGH.

Rozmowę poprowadzi Bartosz Majewski, dyrektor Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii SGH. 

Spotkanie odbędzie się w czwartek, 2 grudnia 2021 roku o godz. 14.00, na kanale SGH w serwisie YouTube (link do spotkania). Zapraszamy do śledzenia transmisji oraz zadawania pytań ekspertom online.

Czwartkowe Forum SGH, wspólny projekt Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i Forum Ekonomicznego, to cykl debat online na temat najważniejszych problemów gospodarczych, biznesowych i społecznych w kraju i na świecie. Jego celem jest zainicjowanie wymiany opinii na najbardziej istotne kwestie ekonomiczne pomiędzy przedstawicielami świata nauki i praktyki gospodarczej, omówienie aktualnych trendów i zjawisk gospodarczych, najistotniejszych wyzwań biznesowych oraz ich konsekwencji i skutków z perspektywy regionu, kraju, poszczególnych branż, przedsiębiorstw, jak również gospodarstw domowych.  Osoby i instytucje zainteresowane udziałem w projekcie zapraszamy do kontaktu z Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii SGH, e-mail: cpitt@sgh.waw.pl