Pomiędzy przeszłością a przyszłością, czyli o spotkaniach studencko-absolwenckich

paneliści wydarzenia

Każdy ma do przejścia własną drogę, ale obecni studenci mogą iść nią pewniej i śmielej, korzystając z doświadczeń absolwentów. Czasami może mieć to charakter dłuższej, bezpośredniej współpracy, jak ma to miejsce w Programie Mentoringowym SGH, czasami pomocne okazać się mogą studencko-absolwenckie spotkania.

Absolwenci byli studentami. Chodzili na podobne zajęcia, zdawali podobne egzaminy, wkraczali mniej lub bardziej pewnie na rynek pracy i dziś mają ugruntowaną lub rozwijająca się karierę w różnorodnych firmach i instytucjach. Być może część z nich od razu wiedziała, kim chce zostać po zakończeniu studiów. Prawdopodobnie większość dopiero zastanawiała się nad tym w czasie studiów, testowała różne miejsca i stanowiska pracy, odkrywając, które pasują im najbardziej i do których oni pasują. Każdy ma do przejścia własną drogę, ale obecni studenci mogą iść nią pewniej i śmielej, korzystając z doświadczeń absolwentów. Czasami może mieć to charakter dłuższej, bezpośredniej współpracy, jak ma to miejsce w Programie Mentoringowym SGH, czasami pomocne okazać się mogą studencko-absolwenckie spotkania.

Do kluczowych korzyści płynących ze spotkań absolwentów ze studentami należy z pewnością zaliczyć możliwość bezpośredniego kontaktu. To doskonała okazja dla studentów do nawiązania relacji z osobami, które są już na rynku pracy, odniosły sukces lub są na dobrej drodze do tego. Z historiami sukcesu absolwentów można zapoznać się w internecie na stronie alumni-stories.sgh.waw.pl lub w zakładce Absolwenci na stronie gazeta.sgh.waw.pl. Często jednak historia opowiadana osobiście przez jej bohatera niesie dodatkową moc inspiracji, ułatwia utożsamienie się i poczucie, że stawiane sobie cele są osiągalne. Absolwenci mogą podzielić się doświadczeniami z czasów studenckich oraz wczesnego okresu kariery, udzielić przydatnych wskazówek dotyczących rozwoju zawodowego, znalezienia pracy czy budowania relacji z pracodawcami.

Tak właśnie było podczas spotkania współorganizowanego z Global Learning Community (GLC) w ramach Klubu Absolwentów SGH 16 kwietnia br. GLC to nowa organizacja na mapie studenckich organizacji SGH. Wyróżnia ją to, że jest anglojęzyczna, stwarzając tym samym niepolskojęzycznym studentom i absolwentom unikalne możliwości aktywnego zaangażowania. To właśnie przede wszystkim oni byli uczestnikami kwietniowego spotkania „Alumni Insights: Navigating Careers and Company Cultures”, podczas którego goście: Keya Bhaumik (Senior Analyst, JLL), Mehsam Ali (Senior Associate Point 72) oraz Dinesh Maurya (Supply Chain Manager, P&G) dzielili się doświadczeniami i praktycznymi wskazówkami związanymi z wchodzeniem na rynek pracy i sprawne poruszanie się po nim, by maksymalizować swój zawodowy rozwój i satysfakcję.

„Dyskusja panelowa Alumni Insights cieszyła się niezwykle pozytywnym odzewem ze strony studentów, którzy docenili możliwość spotkania absolwentów, poznania ich ścieżki kariery i zdobycia cennych informacji zwrotnych na temat własnych planów zawodowych. Kilkoro ze studentów skorzystało nawet z okazji, aby poprosić o referencje, podkreślając praktyczne korzyści płynące z takich spotkań. Współpraca pomiędzy GLC a Klubem Absolwentów przebiegła bezproblemowo i bardzo pomyślnie, przy niezmiennym wsparciu Klubu od początku do końca. Jesteśmy głęboko wdzięczni za ich pomoc w zbliżaniu absolwentów i studentów, wspieraniu znaczących kontaktów i wzbogacaniu doświadczeń wszystkich zaangażowanych osób” – powiedziała Silva Nazaryan, studentka SGH i przewodnicząca SKN GLC.

Nieco inny charakter miało spotkanie współorganizowane również w ramach Klubu Absolwentów z SKN Marketingu 5 marca br. „LinkedIn (nie) dla studentów? Fakty i mity”. Jego gościem-ekspertem był Marcin Malec, absolwent SGH, który dzielił się praktyczną wiedzą w zakresie budowania marki osobistej w LinkedIn. Jego profil obserwuje 20 000 osób, a treści wyświetlane są ponad 5 500 000 razy w ciągu roku. Ekspert wyjaśniał, dlaczego warto zacząć dbać o markę osobistą już na studiach, o czym warto pisać i na czym się skupiać, jak działa algorytm LinkedIn. Tematyka spotkania była na tyle interesująca dla uczestniczących studentów, że rozmowy z gościem trwały jeszcze długo po zakończeniu części oficjalnej. Studenci zyskali także możliwość zgłębienia tematyki i wdrożenia pożądanych rozwiązań na własnych profilach LinkedIn poprzez dostęp do minikursu wideo „Profesjonalne konto LinkedIn. Fundamenty”. Konkurs został przygotowany również przez Marcina Malca specjalnie dla studentów i absolwentów związanych z Klubem Absolwentów SGH i dostępnego na platformie elearningowej e-SGH.

***

Nasze doświadczenia pokazują, że wspólna organizacja spotkań studencko-absolwenckich przynosi korzyści wszystkim zainteresowanym stronom zarówno ze strony organizatorów, jak i odbiorców wydarzeń. W pierwszej kolejności zyskujemy lepsze zrozumienie potrzeb studentów, co pozwala dostosowywać tematykę i zwiększać atrakcyjność inicjatyw. Korzystne jest także połączenie sił organizacyjno-logistycznych, co zwiększa efektywność działań i zasięg promocji danego wydarzenia. Współpraca z organizacjami studenckimi przy realizacji wydarzeń z udziałem absolwentów wydaje się zatem formułą na powodzenie, zgodnie z maksymą Henry’ego Forda: „Łączenie się to początek. Trzymanie się razem to postęp. Wspólna praca to sukces”.  


Justyna Kozera

JUSTYNA KOZERA, dyrektorka Centrum Kariery i Relacji z Absolwentami SGH