Młodzi giganci Forbesa. Szóstka z SGH zmienia rzeczywistość

na zdjęciu dwie kobiety i mężczyzna pozujący z dyplomem

25 września br. magazyn „Forbes” opublikował tegoroczną listę „30 przed 30.” To zestawienie młodych Polaków, którzy – jak głosi hasło organizatora – podbijają świat. Wśród nich jest sześcioro absolwentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, która jest partnerem akademickim inicjatywy. 

Ogłoszenie wyników 24 września w SkyHall w Warszawie swoją obecnością zaszczycili prorektor ds. rozwoju dr hab. Dorota Niedziółka, prof. SGH i prorektor ds. dydaktyki i studentów dr hab. Andrzej Zawistowski, prof. SGH. 

Poniżej nasi z SGH w zestawieniu „30 przed 30.” magazynu „Forbes”:

Emilian Łyga – w SGH ukończył metody ilościowe i systemy informacyjne (MIESI) oraz ekonomię menedżerską. Jest przedsiębiorcą, założycielem Snacklab – producenta innowacyjnych przekąsek, którego flagowy produkt „Fruitusie” w pół roku zdobył pozycję bestsellera w sieci Biedronka. Firma zanotowała 6,1 mln zł przychodu w 2024 r. i 1,5 mln zł zysku netto. Rok później znalazła się w rankingu „FT 1000”. Łyga jest laureatem nagrody Ministra Nauki, stypendystą fundacji Ronalda Reagana oraz finalistą prestiżowych programów dla liderów, takich jak Szkoła Pionierów PFR czy EmpowerPL.

Karolina Tądel jest absolwentką zarządzania organizacjami i ochrony zdrowia w SGH. Spełnia się w rolach naukowczyni i menedżerki. Pracując nad doktoratem, tworzy system AI do wczesnego wykrywania sepsy u noworodków, którego celem jest ograniczenie nieskutecznej antybiotykoterapii i śmiertelności nowonarodzonych. Jej praca zdobyła wyróżnienia w konkursach m.in. Startup Med 2025 i Digital Women Awards. Jako prezeska Global Entrepreneurship Week Poland, Tądel koordynuje promocję przedsiębiorczości oraz innowacji w biznesie. Kieruje także działem zarządzania danych w Instytucie Matki i Dziecka, gdzie łączy kompetencje medyczne i biznesowe.

Martyna Kaczmarek ukończyła zarządzanie w SGH. Jest przedsiębiorczynią i działaczką społeczną. Współtworzyła startup BESTIE, który opracował pierwszy polski dysk menstruacyjny w technologii 3D. W ciągu pięciu miesięcy firma sprzedała 5,5 tys. sztuk i otrzymała 400 tys. zł grantu na ekspansję zagraniczną. Kaczmarek jest także założycielką agencji The Future Is Hers, współpracującej z dużymi kosmetycznymi markami. Promuje ciałopozytywność, a jej profil na Instagramie śledzi 171 tys. osób.

Matusz Kopiec w SGH ukończył finanse międzynarodowe oraz rachunkowość i zarządzanie. Jest przedsiębiorcą i współtwórcą Incro, która od 2020 r. zmienia sposób zarządzania finansami w startupach. Firma wykorzystuje model subskrypcyjny, zapewniając usługi kontrolingu, analiz FP&A oraz dashboardów. Obsługuje już ponad 50 klientów z rynków międzynarodowych i współpracuje z funduszami inwestycyjnymi.  W 2024 r. firma osiągnęła blisko 1 mln zł przychodu. Kopiec jest także współautorem książki o ocenie inwestycji, a przed założeniem Incro zdobywał doświadczenie jako konsultant w sektorze finansowym.

Michał Ratajczak jest absolwentem finansów w SGH. Razem z Bartoszem Szurygą stworzył startup Gridaly – platformę do organizacji eventów hybrydowych i online. Firma operuje w modelu abonamentowym i oferuje m.in. system rejestracji, streaming i networking. Z jej usług korzystają, takie marki jak L'Oreal, CD Projekt czy McDonald's. W 2024 r. spółka odnotowała 2,1 mln zł przychodu i ponad 400 tyś. zł zysku netto. Startup pozyskał dotąd 2,2 mln zł finansowania, m.in. od funduszu Invento Capital.

Adam Skrzypek to absolwent MIESI. Od 2024 r. pełni funkcję dyrektora generalnego Glovo w Polsce, odpowiada za biznes o przychodzie przekraczającym 300 mln zł rocznie. Kieruje ponad 170-osobowym zespołem oraz siecią współpracy z ponad 10 tys. partnerów. Wcześniej pracował w Uber Eats Polska oraz w banku Citi, gdzie już w wieku 24 lat został jednym z najmłodszych menedżerów. W czasach licealnych założył organizację non-profit Kuźnia Talentów. Celem była organizacja darmowych warsztatów i wydarzeń kulturalnych dla młodzieży.

Fot. Organizatorzy