Przebrzmiała moda czy konieczność? Wnioski z Warsaw ESG Summit

grupa studentów uczestniczy w konferencji

Niska świadomość ESG wśród przedsiębiorców, potrzeba edukacji rynku i rola AI w redukowaniu śladu węglowego – to tylko niektóre z tematów poruszanych podczas trzeciej edycji Warsaw ESG Summit. Konferencja, zorganizowana przez studentów SGH, pokazała, że zrównoważony rozwój wymaga nie tylko regulacji, ale i zmiany mentalności zarówno wśród zarządów firm, jak i konsumentów.

Mimo sobotniego poranka 12 kwietnia 2025 r. Warsaw ESG Summit odbywający się w Centrum Szkoleniowym Golden Floor w Warszawie przyciągnął około 60 osób, które aktywnie uczestniczyły w trzech blokach tematycznych konferencji. Wydarzenie, organizowane przez SKN Konsultingu, zainaugurowały koordynatorki projektu Wiktoria Lęgas i Marta Kościelak. Dyskusjom podczas paneli przewodniczyła dr Jolanta Turek z Zakładu Zarządzania Ryzykiem SGH.

W pierwszej części konferencji eksperci debatowali o roli kapitału w zielonej transformacji. Przemysław Barankiewicz z CFA Society Poland zwrócił uwagę na niską świadomość ESG wśród przedsiębiorców, szczególnie małych firm, co ogranicza ich zaangażowanie w odpowiedzialny biznes. Marta Stępień z Santander TFI określiła brak polityki ESG jako „jazdę na gapę” – firmy nie odczuwają wyraźnych negatywnych skutków, więc nie widzą potrzeby zmian. Z kolei Daria Pawełko z Innova Capital wskazała, że odpowiedzialność społeczna to narzędzie budowania wartości firmy; podkreśliła znaczenie promowania korzyści z ESG w transformacji przedsiębiorstw oraz efektywności zielonych obligacji. Panel zakończyła dyskusja o wpływie polityki celnej USA na giełdy i spadek zielonych inwestycji oraz debata o skutkach wprowadzania regulacji ESG przez Unię Europejską.

Od lewej Daria Pawełko, Marta Stępień i Jolanta Turek, FOT. Jan Waląg

W drugiej części konferencji wystąpili przedsiębiorcy, założyciele startupów w myśl zrównoważonego rozwoju. Opowiadali oni o swoich biznesowych początkach, motywacji, która stała za ich działaniami, oraz o planach rozwojowych na przyszłość. Paneliści wspólnie zgodzili się, że najwięcej czasu zajęła im edukacja sektorów, w których działają.

„Kiedy wchodziliśmy na rynek z głowami pełnymi marzeń i dużym entuzjazmem, spotkaliśmy się z sytuacją, w której gastronomia była obrażona naszymi sugestiami, że część jedzenia się marnuje. Zdaliśmy sobie sprawę, że największym wyzwaniem będzie edukacja tego rynku. (…) Chcieliśmy, żeby nasza aplikacja była narzędziem, którego gastronomia potrzebuje” – powiedział Mateusz Kowalczyk, założyciel i CEO Foodsi, aplikacji z prawie 2 mln użytkowników.

Wśród gości konferencji znaleźli się także Marta Sieradzka, założycielka ESTIMON – firmy produkującej torebki z materiałów roślinnych, Grigorij Grigoriew, General Manager w Powerdot – firmie dostarczającej ładowarki do elektrycznych samochodów oraz Veronika Czarnocka – CEO INTU Circularity – marki odzieży bazującej na materiałach ze zużytych ubrań. 

Do dyskusji dołączył Tomasz Smoleński – Chief AI and Data Strategy Officer w GFT Poland, ekspert AI, który wskazał na szanse, jakie niesie sztuczna inteligencja w pokonywaniu wyzwań związanych z zieloną transformacją firm. Podkreślił on użyteczność AI w np. optymalizowaniu procesów logistycznych przedsiębiorstw, co znacząco zmniejsza ślad węglowy, raportowany później w sprawozdaniu ESG.

„Często mówi się, że AI zabierze nam pracę. To osoby, które używają AI ją nam zabiorą, ponieważ uczynią swoje biznesy bardziej efektywniejszymi i zielonymi” – zauważył  Smoleński. 

 Tomasz Smoleński rozmawia ze studentem SGH Wiktorem Święcińskim, FOT. Jan Waląg

W ostatnim panelu, w którym uczestniczyły trzy ekspertki: Dorota Nieckarz, Marta Karwacka i Justyna Zasowska, omówiono kwestie związane z wdrażaniem zrównoważonego rozwoju w firmach. Podkreślono znaczenie edukacji i podnoszenia świadomości wśród pracowników oraz zarządu jako fundamentu sukcesu w realizacji celów związanych z ochroną środowiska. 

„Najczęściej zgłaszają się do nas firmy i mówią: Pani Marto, Pani Marto!… Raport! (…) Bardzo często temat zrównoważonego rozwoju traktowany jest jak błahostka. (…])Myślę, że dla przedsiębiorstw najtrudniejszy jest moment orientacji, jak bardzo szeroki i konieczny do pracy jest to obszar” – wskazała Marta Karwacka, socjolożka biznesu wspierająca duże firmy w transformacji ESG. 
 

Od lewej Joanna Zasowska, Marta Karwacka i Jolanta Turek, FOT. Jan Waląg

Zwrócono także uwagę na konieczność zrozumienia przez zarządy firm wpływu regulacji (np. dyrektywy taksonomiczne czy podatek węglowy) na strategie rozwojowe. Ekspertki podkreślały także istotę szczegółowej analizy oddziaływania organizacji na środowisko, przy uwzględnieniu wszystkich procesów przedsiębiorstwa oraz integrację działań na rzecz zrównoważonego rozwoju podczas codziennej działalności firm.

Panele dyskusyjne były oddzielane sesjami networkingowymi, w czasie których uczestnicy konferencji zadawali indywidualne pytania ekspertom goszczącym na Warsaw ESG Summit. 

Organizatorem wydarzenia było Studenckie Koło Naukowe Konsultingu.

Jan Sałek, student SGH