Program działań na kadencję 2020-2024
Piotr Wachowiak
z zespołem w składzie: Agnieszka Chłoń-Domińczak, Roman Sobiecki, Krzysztof Kozłowski, Jacek Prokop, Dorota Niedziółka, Wojciech Pacho, Bartosz Witkowski, Marcin Dąbrowski
Program działań na kadencję 2020-2024
I Wyróżniający potencjał naukowy
- Wspieranie rozwoju badań naukowych oraz promowanie ich efektów w międzynarodowej przestrzeni naukowej
Określimy strategiczne, unikatowe obszary naukowe SGH (specjalności naukowe oraz obszary interdyscyplinarne). Będziemy promować rozwój kariery naukowej od stanowiska asystenta do profesora. Rozwiniemy system wsparcia w procesie ubiegania się o międzynarodowe granty i stworzymy ofertę grantów wewnętrznych przygotowujących do składania aplikacji w zewnętrznych konkursach naukowych. W realizacji grantów międzynarodowych zapewnimy pomoc asystentów technicznych. Będziemy instytucjonalnie wspierać przygotowanie publikacji w językach obcych i finansowanie ich wydania w najlepszych wydawnictwach i czasopismach.
- Utworzenie sieci strategicznych krajowych i międzynarodowych partnerów naukowych SGH
Zawiążemy strategiczne partnerstwa z grupą kilkunastu uczelni o wyróżniającej się pozycji naukowej na świecie i w kraju. Staną się one podstawą do tworzenia wspólnych zespołów prowadzących badania własne, a także do realizacji grantów europejskich oraz międzynarodowych. Wystąpimy w partnerstwie do programu Unii Europejskiej dla sieci uniwersytetów.
- Uruchomienie międzykolegialnego centrum badawczego nowych technologii
Powołamy jednostkę, której zadaniem będzie wsparcie pracowników wszystkich kolegiów w prowadzeniu badań naukowych przede wszystkim w obszarze sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, internetu rzeczy. Jednocześnie pozyskamy badaczy i ekspertów zewnętrznych do interdyscyplinarnych projektów rozwijających zastosowanie nowoczesnych technologii w obszarach badawczych SGH.
- Umiędzynarodowienie szkoły doktorskiej
Wzmocnimy międzynarodową działalność Szkoły Doktorskiej SGH poprzez rozwijanie anglojęzycznej oferty kształcenia, jak i angażując profesorów z zagranicy do współprowadzenia zajęć oraz promowania doktorantów. Strategia rekrutacji będzie zorientowana na pozyskiwanie talentów wśród absolwentów SGH i innych krajowych ośrodków akademickich oraz młodych naukowców z zagranicy.
- Wspieranie rozwoju naukowego studentów, doktorantów i młodych pracowników nauki
Rozwiniemy program wspierający działalność badawczą studentów oraz wprowadzimy stanowisko asystenta-stażysty. Uruchomimy konkursy dla doktorantów na realizację zadań w projektach badawczych. Młodym pracownikom nauki zapewnimy przestrzeń do nawiązywania współpracy badawczej wewnątrz Uczelni oraz z ośrodkami sieci strategicznych partnerów naukowych SGH. Uruchomimy mentoring naukowy – doradztwo w zakresie kariery młodych pracowników.
II Nowoczesna dydaktyka
- Wprowadzenie programu rozwoju wyróżniających się studentów
Przygotujemy mechanizmy identyfikacji wyróżniających się studentów już na etapie rekrutacji na studia. Program zarządzania talentami obejmować będzie opiekę tutorską – we współpracy z tutorem student opracuje indywidualny program rozwoju, uwzględniający najlepszą dla niego ścieżkę kształcenia i perspektywy przyszłej kariery zawodowej.
- Wzmocnienie współpracy z praktyką gospodarczą w dydaktyce
Rozwiniemy ofertę przedmiotów realizowanych wspólnie z liderami życia gospodarczego, a w proces doskonalenia programów studiów jako doradców zaangażujemy praktyków i specjalistów z rynku. Uruchomimy pierwsze programy studiów dualnych z przedsiębiorstwami. Stworzymy bank tematów prac dyplomowych o dużym potencjale aplikacyjnym w praktyce gospodarczej.
- Wzmocnienie kształcenia ogólnego
W trosce o utrzymanie silnego fundamentu kształcenia w ramach przedmiotów podstawowych będziemy wzmacniać kompetencje absolwentów pozwalające na świadome funkcjonowanie w społeczeństwie. Realizacji tego zadania sprzyja kształcenie według zasady: Praktyczna teoria.
- Rozwijanie form seminaryjnych i metod projektowych w procesie kształcenia
Będziemy promować i stopniowo rozwijać stosowanie form aktywnych i angażujących w nauczaniu wybranych przedmiotów. Wzorem czołowych światowych uczelni wprowadzimy najlepsze praktyki wykorzystania metody problemowej (PBL, problem-based learning) podczas zajęć. Będziemy instytucjonalnie wspierać organizację dyskusji, debat i interaktywnych form kształcenia.
- Wspieranie i rozwój nowoczesnych technologii w nauczaniu
Będziemy promować i poszerzać zakres stosowania nowoczesnych technologii w dydaktyce, zarówno tych wspomagających tradycyjne formy kształcenia, jak i wprowadzających nowe rozwiązania dydaktyczne, m.in. webinaria. Przygotujemy nowoczesne studio umożliwiające tworzenie nagrań i komunikację zdalną.
- Uzyskanie międzynarodowych akredytacji w dydaktyce
Gamę przyznanych dotychczas certyfikatów poszerzymy o uznane międzynarodowe akredytacje EQUIS oraz AACSB, potwierdzające wyróżniającą jakość programów i dydaktyki w środowisku międzynarodowym.
III Przyjazne środowisko pracy
- Rozbudowa kampusu Uczelni
W trakcie kadencji oddamy wspólnocie akademickiej nowoczesny budynek dydaktyczny przy ul. Batorego. Powstanie tam blisko 1000 miejsc w salach wykładowych i laboratoriach oraz kilkaset miejsc do wspólnej pracy – zarówno dla studentów, jak i kadry Uczelni. Doprowadzimy do zmiany planu zagospodarowania przestrzeni głównego kampusu SGH. Umożliwimy w ten sposób zaplanowanie kolejnych inwestycji: dwóch budynków dla kadry oraz nowoczesnego domu studenta.
- Unowocześnienie bazy niezbędnej do prowadzenia dydaktyki i realizacji prac zespołowych
Będziemy kontynuować prace związane z unowocześnianiem posiadanej bazy dydaktycznej oraz tworzeniem nowych przestrzeni umożliwiających współpracę studentom. Udostępnimy pracownikom nowe sale do konsultacji i spotkań projektowych, jak również reprezentacyjne przestrzenie biznesowe.
- Promowanie zaangażowania i wspieranie inicjatyw pracowników
W trosce o zaangażowanie i aktywne współdecydowanie o wydatkach dokonywanych z budżetu Uczelni będziemy rozwijać mechanizmy zarządzania partycypacyjnego oraz inicjatywy zgłaszane przez wspólnotę akademicką SGH. Uruchomimy konkursy mające na celu podniesienie sprawności organizacji. Będziemy premiować pracowników szczególnie zaangażowanych w działalność Uczelni.
- Tworzenie warunków zwiększających satysfakcję z pracy
Dążąc do podniesienia poziomu zadowolenia z pracy, wprowadzimy systematyczne badania satysfakcji pracowników, diagnozujące i oceniające warunki pracy. Uzyskane wyniki będą uwzględniane w praktyce zarządzania kapitałem ludzkim.
- Usprawnienie procesów wspierających funkcjonowanie Uczelni
Uprościmy procesy wspierające funkcje dydaktyczne i naukowe Uczelni. Nasze wysiłki koncentrować się będą na tworzeniu przyjaznego środowiska pracy, optymalnie wykorzystującego potencjał kadry Uczelni i automatyzującego prace operacyjne. Utworzymy centrum wsparcia procesów administracyjnych. W większym stopniu skoordynujemy procesy i procedury dążąc do efektywnego zarządzania czasem pracy.
IV Zrównoważony rozwój
- Odpowiedzialność ekologiczna w dydaktyce, nauce i funkcjonowaniu Uczelni
Będziemy kontynuować badania naukowe z zakresu zrównoważonego rozwoju. W programach kształcenia położymy większy nacisk na świadomość ekologiczną. Stworzymy system grantów na badania naukowe z zakresu szeroko pojętej ekologii.
Ustanowimy nagrodę Rektora na najlepsze prace dyplomowe dotyczące godzenia interesów ekonomii, środowiska naturalnego oraz społeczeństwa. Będziemy inwestować w ekologiczne rozwiązania w funkcjonowaniu Uczelni. Stworzymy program edukacyjny promujący postawy ekologiczne dla naszych zewnętrznych interesariuszy.
- Wspieranie projektów społecznych
Uruchomimy program wolontariatu wspólnoty akademickiej zachęcający do angażowania się w sprawy społeczne i obywatelskie. Będziemy promować wyróżniające się prospołeczne postawy i upowszechniać najlepsze praktyki.
- Realizacja programów dla społeczności lokalnej i młodzieży szkolnej
Powołamy Otwarty Uniwersytet Ekonomiczny SGH, który zbliży nas w większym stopniu do społeczności lokalnej i pozwoli rozwinąć nasze dotychczasowe osiągnięcia w realizacji trzeciej misji uczelni.
- Wzmacnianie pozycji SGH jako wiodącego ośrodka życia społeczno-gospodarczego
Będziemy organizować debaty dotyczące bieżących kwestii ekonomiczno-społecznych i wyzwań gospodarczych. Stworzymy system wsparcia aktywności medialnej ekspertów SGH komentujących aktualne wydarzenia. Będziemy promować pracowników przyczyniających się w szczególny sposób do budowania pozytywnego wizerunku SGH.
- Wdrażanie koncepcji społecznej odpowiedzialności
Rozwiniemy stosowanie koncepcji CSR, zarówno w programach kształcenia, jak i działaniach operacyjnych SGH. Opracujemy i wdrożymy strategię społecznej odpowiedzialności Uczelni, której efekty będą publikowane w corocznych raportach społecznych. Będziemy wspierać i wdrażać dobre praktyki w zakresie społecznej odpowiedzialności, zarówno w środowisku szkolnictwa wyższego, jak i w życiu społeczno-gospodarczym.
V Zintegrowana wspólnota akademicka
- Wzmocnienie relacji pomiędzy kadrą akademicką, studentami i doktorantami
Będziemy inicjować przedsięwzięcia mające na celu wzmacnianie otwartości kadry na potrzeby rozwoju naukowego studentów i doktorantów. Służyć będą temu granty na projekty naukowe z zadaniami badawczymi dla młodych uczonych, jak również konferencje i publikacje naukowe związane z osiągnięciami badawczymi studentów i doktorantów wraz z kadrą SGH.
- Wspieranie przedsiębiorczości członków wspólnoty SGH
Rozwiniemy inkubator przedsiębiorczości SGH oraz uruchomimy wewnętrzny akcelerator wspierający członków społeczności akademickiej w rozwijaniu dojrzałych projektów wdrożeniowych oraz spółek typu spin-off.
- Silne więzi z absolwentami
Stworzymy system monitorowania losów i osiągnięć zawodowych absolwentów. Zapewnimy absolwentom preferencyjne warunki podnoszenia kompetencji w SGH oraz możliwość współuczestniczenia w życiu społeczności Uczelni.
- Ścisła współpraca z instytucjonalnymi interesariuszami Uczelni
Pozyskamy nowych członków Klubu Partnerów SGH. Wzmocnimy rolę SGH jako merytorycznego partnera w wydarzeniach społeczno-gospodarczych organizowanych przez renomowane izby i stowarzyszenia przedsiębiorców. Nawiążemy strategiczną współpracę z urzędami administracji centralnej i samorządowej.
- Upodmiotowienie kolegiów
Wzmocnimy działalność kolegiów w prowadzeniu badań naukowych i koordynacji kierunku rozwoju naukowego SGH oraz promowaniu kadr naukowych. Nadamy kolegiom uprawnienia do planowania i nadzorowania aktywności naukowej pracowników.