Z całego sektora TSL kryzys koronawirusowy najbardziej dotyka przewozy pasażerskie – ograniczenie ruchliwości ludzi ma niszczący wpływ na przewoźników. Pomagając im trzeba pamiętać, że kryzys jest szansą, by lepiej wykorzystać środki unijne oraz przeprowadzić od lat postulowane zmiany.
Trzeba się też odnaleźć w warunkach zwiększonej odległości między pasażerami i pobudzać rozwój gospodarczy. Jak? Dzięki zmienionemu sposobowi dystrybucji środków, które pozostały w budżecie państwa i Funduszu rozwoju przewozów autobusowych, ale też zmianach filozofii wykorzystania funduszy unijnych.
Zespół naukowców, przewoźników i samorządowców pod kierownictwem prof. Wojciecha Paprockiego i dr. Michała Wolańskiego z Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności SGH przygotował postulaty, które pozwolą ratować system mobilności miejskiej, lokalnej i regionalnej w obliczu zagrożeń związanych z kryzysem gospodarczym, wywołanym pandemią koronawirusa.
Pierwsza rekomendacja: wykorzystanie funduszy unijnych
Zespół zarekomendował jak najszybsze podjęcie prac nad kompleksowym projektem, który pozwoliłby wykorzystać fundusze unijne (dzięki rozluźnieniu regulacji w tym zakresie) do budowy ogólnokrajowego systemu mobilności. Projekt powinien obejmować dofinansowanie do bezpośrednio do przewozów transportu publicznego, a nie jak wcześniej – budowy infrastruktury i taboru. Przy okazji trzeba jednak myśleć o maksymalizacji użyteczności dla pasażerów i gospodarki. Służyć temu powinno m.in. wprowadzenie pełnej integracji taryfowej, zakładającej utworzenie systemu biletów miesięcznych obowiązujących w całym kraju, województwach i powiatach, na wszystkie systemy transportu publicznego oraz zakupy dodatkowego taboru i szkolenie personelu.
Druga rekomendacja: konieczne działania interwencyjne, by uniknąć bankructw przewoźników w komunikacji lokalnej
Konieczne są również działania interwencyjne w krótkim okresie, aby uniknąć bankructw przewoźników w komunikacji lokalnej, gdyż po ich upadku rynek ten nie będzie atrakcyjny dla inwestorów. W ich ramach środki przeznaczone w budżecie państwa na dopłaty do ulg ustawowych oraz środki Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej powinny być w trybie pilnym przekazane samorządom.
Tak wsparty system przyczyni się nie tylko do zapewnienia mobilności, w warunkach bezpieczeństwa epidemicznego i poszanowania klimatu, ale również będzie miał istotny wpływ na rozwój gospodarczy, dzięki znacznemu efektowi redystrybucyjnemu (produkcja środków transportu w Polsce, duży udział opłat i podatków w kosztach wytworzenia usług, znaczna pracochłonność – w tym w mniejszych ośrodkach).
Zapraszamy do zapoznania się z pełną ekspertyzą „Wsparcie mobilności regionalnej w obliczu kryzysów gospodarczego i klimatycznego oraz zagrożeń epidemicznych”.