Implementacja ESG w przedsiębiorstwie na przykładzie Grupy Kapitałowej Grupa Azoty

grafika przedstawiająca wykresy i zielone drzewa

Wraz ze wzrostem świadomości w zakresie zmian klimatycznych, powstającymi regulacjami, a ostatecznie zmianami preferencji konsumenckich, klienci coraz częściej kierują uwagę nie tylko na cenę, ale i na ESG jako źródło wartości. W Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH powstał raport „Dojrzałość zarządzania ESG a kryzys klimatyczny. Przedsiębiorstwa – instytucje finansowe – jednostki samorządu terytorialnego". Poniżej zamieszczamy studium przypadku Grupy Kapitałowej Grupa Azoty.

Wdrażanie ESG w przedsiębiorstwach oznacza nie tylko wprowadzenie porządku w obszarze środowiskowym, społecznym i korporacyjnym oraz zmianę sposobu, w jaki przedsiębiorstwa są analizowane i oceniane. Stanowi przede wszystkim kluczowy element strategii organizacji wpływający na kreowanie ekologicznej marki budującej zaufania otoczenia, klienta i inwestora.

Wdrożenie ESG w Grupie Azoty oparto na modelu 7S. Zgodnie z założeniami 7S strategia ESG powinna być integralną częścią ogólnej strategii organizacji. Oznacza to, że cele ESG powinny być zgodne z misją i wizją organizacji oraz strategią biznesową. 

Równocześnie stworzono nowe struktury odpowiedzialne za koordynację i wsparcie w realizacji celów ESG w organizacji. Oprócz powołania specjalnej jednostki organizacyjnej – Departamentu Korporacyjnego ds. ESG, stworzono właściwe stanowiska menedżerskie w kluczowych spółkach Grupy Azoty odpowiedzialne za obszar ESG oraz powołano Komitet Korporacyjny ds. ESG. Co ważne, struktury te zyskały silne, bezpośrednie umocowanie przy członkach Zarządów odpowiedzialnych za obszar ESG w kluczowych spółkach Grupy, a współpraca operacyjna odbywa się na poziomie całej Grupy Kapitałowej. 

Dodatkowo, w ramach bieżących procesów raportowania informacji niefinansowych stworzono zespoły projektowe zaangażowane w opracowanie ujawnień dotyczących unijnej taksonomii oraz przygotowanie sprawozdania na temat informacji niefinansowych, odpowiedzialne za uspójnienie metodyki liczenia i opracowania ujawnień oraz dostarczenie niezbędnych w procesie raportowania i wysokiej jakości informacji oraz wskaźników. Grupa Azoty rozpoczęła także promowanie wartości związanych z ESG w całej organizacji, budując kulturę organizacyjną odzwierciedlającą zaangażowanie w zrównoważony rozwój. 

Wspierający inicjatywy ESG styl zarządzania w Grupie Azoty zakłada aktywny udział liderów organizacji w promowanie koncepcji i przekonanie, że wartości zrównoważonego rozwoju są dla nich priorytetowe. W ramach tego elementu warto również zwrócić uwagę na potrzebę regularnego i transparentnego komunikowania działań, osiągania celów zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji oraz warto uwzględnić utrzymywanie otwartej komunikacji z pracownikami i interesariuszami, aby zrozumieć ich oczekiwania i odpowiedzieć na potrzeby.

Wspierający inicjatywy ESG styl zarządzania zakłada aktywny udział liderów organizacji w promowanie tej koncepcji jako priorytetowej. Nadrzędnym celem takiego sposobu zarządzania jest regularne i transparentne komunikowanie działań, przydzielanie jasnych ról i odpowiedzialności w ramach prac projektowych. Pracownicy zaangażowani w działania ESG powinni posiadać kompetencje w obszarach związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz stale podnosić swoje kwalifikacje i doskonalić umiejętności. Z tej perspektywy istotne jest także uczestnictwo w inicjatywach wpierających ESG oraz w organizacjach branżowych wspierających networking, wymianę wiedzy i najlepszych praktyk biznesowych. Zadaniem liderów jest zachęcanie i wpieranie pracowników w realizacji tych działań oraz podnoszenia kwalifikacji również w obszarze wiedzy o środowisku, klimacie oraz umiejętności analizy ryzyk. 

Warto dodać, że organy zarządcze Grupy Azoty nieustannie poszerzają kompetencje w zakresie ESG podczas spotkań z ekspertami i pracownikami. W ramach dbałości o realizowane cele zrównoważonego rozwoju w działania zarządcze na poziomie kierownictwa najwyższego szczebla włączone są następujące działy: Departament Korporacyjny ESG, Zarząd i Rada Nadzorcza, Komitet Strategii i Rozwoju, Komitet Ładu Korporacyjnego.

Zarządzanie zmianą w kontekście wdrożenia ESG wymaga strategicznego podejścia, które uwzględnia specyfikę organizacji i jej otoczenia. Kluczowymi elementami są: zaangażowanie interesariuszy wewnętrznych, jasna strategia, skuteczne zarządzenie zmianą i właściwa komunikacja.

Paulina Seeligmann 

dr Kamil Gemra, Zakład Cyfrowych Finansów FINTECH, Instytut Finansów Korporacji i Inwestycji, Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH

DOJRZAŁOŚĆ ZARZĄDZANIA ESG A KRYZYS KLIMATYCZNY. Przedsiębiorstwa – instytucje finansowe – jednostki samorządu terytorialnego. Raport z badań w Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH