27 grudnia 2023 r. miała miejsce premiera pierwszego odcinka podcastu SGcHat, którego gościem był rektor SGH dr hab. Piotr Wachowiak, prof. SGH. Rozmowę poprowadził rzecznik SGH Mariusz Sielski.
W rozmowie wyemitowanej w środę dr hab. Piotr Wachowiak, prof. SGH opowiedział o planach uczelni na najbliższe miesiące, podzielił się informacjami o funkcjonowaniu SGH „od kuchni”, zdradził też kilka szczegółów ze swego życia prywatnego. Odniósł się też do bieżącej sytuacji politycznej, w tym do przywrócenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz sposobów finansowania nauki.
„Jestem przekonany, że nowy rząd spełni nasze oczekiwania w nadchodzącym roku. Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że 1 zł zainwestowany w naukę daje między 8 a 11 zł, dlatego opłaca się inwestować w naukę tak, by gospodarka była jeszcze bardziej innowacyjna i konkurencyjna w Europie i na świecie” – wyjaśnił Piotr Wachowiak, rektor SGH.
„Na przestrzeni lat osiągnęliśmy wiele sukcesów. Jednym z nich jest otrzymanie akredytacji EQUIS, dzięki której jesteśmy wśród 200 najlepszych uczelni biznesowych na świecie a także przynależność do uniwersytetu europejskiego CIVICA. Dodatkowo miło mi poinformować, że będzie wyznaczony termin, kiedy komisja akredytacja AACSB przyjedzie do SGH i myślę, że ta wizytacja zakończy się dla nas pozytywnie. To był zresztą mój cel, żeby umiędzynarodowić naszą uczelnię i uzyskać wszystkie trzy akredytacje” – podsumował rektor SGH.
„Kolejne odcinki #SGcHat przybliżą przede wszystkim ekspercką wiedzę naszych wykładowców, bo to właśnie ich zamierzamy zapraszać do naszego studia – wyjaśniła Anna Sydorczak, koordynatorka projektu. – Nasze podcasty będzie można odsłuchiwać na platformie YouTube, a stopniowo będziemy je udostępniać także na Spotify i w innych serwisach streamingowych” – dodała.
Jak podkreśla kierujący pracami Zespołu Prasowego rzecznik SGH Mariusz Sielski, co miesiąc będą udostępniane podcasty w następujących pasmach #Po_prostu_ekonomia, #Badania_naukowe_i_rozwój, #Zielona_gospodarka, #AI_Lab czy zaplanowany na jesień 2024 r. cykl #Świat_w_przekroju.
Podcasty będą powstawać przy merytorycznym wsparciu grupy osób zaangażowanych w projekt. „Wypada wymienić w tym kontekście nazwiska profesorów SGH: dr. hab. Łukasza Woźnego, dr hab. Igi Magdy, dr hab. Doroty Niedziółki, prorektorki ds. nauki dr hab. Agnieszki Chłoń-Domińczak, prof. dr. hab. Bogumiła Kamińskiego oraz przewodniczącego Rady Kół i Organizacji SGH Aleksandra Lisowskiego czy red. naczelnej „Gazety SGH” Karoliny Cygonek” – przypomniał rzecznik.
„Z rozmów, jakie prowadzimy z kolegami rzecznikami i szefami pionów komunikacji uniwersyteckiej w całej Europie, wyłania się nowy model komunikacji audiowizualnej. W świecie, gdzie króluje TikTok i Reels, mało który odbiorca jest skłonny obejrzeć materiał filmowy dłuższy niż 40 sekund. Długie autoreferaty w wykonaniu gadających głów nikogo dziś nie pociągają – jedna minuta to „filmowe” maksimum. Na drugim biegunie jest kompetentny i mniej powierzchowny niż wspomniane wyżej filmiki podcast, którego można odsłuchać, prowadząc samochód czy podróżując pociągiem, wykonując przy okazji inne rutynowe czynności” – twierdzi rzecznik.
„Popularność podcastów dowodzi, że zapotrzebowanie na fachową wiedzę jest dziś ogromne. Jeśli chodzi o SGH, nadzieje, jakie wiążemy z tą formą komunikacji, sprowadzają się do wypełnienia niszy, gdy chodzi o wiedzę ekonomiczną naszego społeczeństwa. Byłoby doprawdy dziwne, gdyby SGH najstarsza uczelnia ekonomiczna w naszym kraju, działająca nieprzerwanie od 1906 r., nie podjęła się misji popularyzacji i pogłębiania wiedzy ekonomicznej wśród Polaków – wskazał rzecznik SGH. – Ufamy, że nowoczesne narzędzie, jakim są podcasty, pomoże nam w wypełnieniu istniejącej luki”.
Aktualizacja tekstu 22 stycznia 2024 r.