Wprowadzenie Kodeksu etyki pracowników SGH, a także Polityki antymobbingowej i antydyskryminacyjnej stanowi dla nas jako uczelni zobowiązanie do prowadzenia regularnego monitoringu skuteczności obu tych dokumentów. Z tego względu w dniach 7-21 grudnia 2023 r. przeprowadzona została trzecia już edycja badania świadomości etycznej pracowników SGH. Podobnie jak rok wcześniej ankieta była anonimowa i składała się z ośmiu pytań: pięciu pytań zamkniętych i trzech fakultatywnych otwartych, dotyczących ewentualnych zachowań niepożądanych.
W ankiecie udział wzięło 279 pracowników, o 7% mniej niż rok temu (299). Spośród nich najwięcej (55,2%) zadeklarowało, że pamięta większość kluczowych wartości SGH (w 2022 r. odsetek ten wynosił 51%), 24,4% słyszało, że takie wartości mamy, ale nie wie, jakie one są (29% w ub. r.), a 20,1% uznało, że potrafi je wszystkie wymienić (rok wcześniej było to 16,4%). Spośród badanych 0,3% odpowiedziało, że nigdy się z wartościami SGH nie spotkało (3,7% w 2022 r.).
Na pytanie dotyczące Kodeksu etyki SGH 53% pracowników (rok wcześniej było to 49,2%) stwierdziło, że mieli okazję przejrzeć ten dokument, ale z niego nie korzystają, 14,4% zgodziło się, że kodeks jest potrzebny, ale nie miało okazji się z nim zapoznać (21,7% w 2022 r.), a 23,7% korzysta z niego w codziennej pracy (17,4% rok temu). Wśród badanych pracowników 5% przyznało, że nie zna tego dokumentu (7,3% rok temu), a 3,9% uważa, że jest zbędny (4,3% w 2022 r.).
Na pytania, czy spotkali się z przypadkami nieetycznych zachowań w SGH, zdecydowana większość badanych pracowników zaprzeczyła. Najwięcej pracowników było świadkiem nieetycznych zachowań wobec innych pracowników w SGH (30,5% respondentów, w 2022 r. odsetek ten wynosił 38,1%). Wśród opisywanych w tym kontekście sytuacji pracownicy najczęściej wymieniali: mobbing (13), dyskryminację (9), pomówienia (6), podnoszenie głosu, krzyk (6), wulgaryzmy, wyzwiska, przekleństwa (5), niestosowną komunikację (4). Warto przy tym zauważyć, że w dwóch wskazywanych przypadkach niepożądane zachowania miały miejsce ze strony byłych już pracowników.
Wśród badanych 25,8% pracowników nieetyczne zachowania w SGH dotknęły osobiście (33,1% ankietowanych w 2022 r.). W tym kontekście najczęściej wymieniano takie sytuacje jak: dyskryminacja (11), mobbing (10), pomówienia (9), niestosowna komunikacja (7), poniżanie, ośmieszanie (6), używanie wulgaryzmów, agresywna forma (5), grożenie (4). W trzech opisywanych sytuacjach niepożądane zachowania miały miejsce ze strony byłych już pracowników.
Najrzadziej pracownicy byli świadkami nieetycznych zachowań wobec studentów w SGH (4,7% badanych, wobec 12% w 2022 r.). Wymieniane w badaniu nieetyczne zachowania wobec studentów w SGH to: dyskryminacja, molestowanie, lekceważenie, obrażanie, niesprawiedliwe traktowanie, podnoszenie głosu (po jednym przypadku).
Komentując przedstawione wyniki należy zauważyć, że większość analizowanych wskaźników w tegorocznym badaniu pokazuje generalną poprawę w stosunku do roku poprzedniego, a w niektórych przypadkach – nawet w odniesieniu do pierwszej edycji badania (jak np. wzrost odsetka pracowników potrafiących wymienić wszystkie wartości SGH z poziomu 9,5% w 2021 r. do 20,1% w 2023 r. czy spadek odsetka pracowników, których nieetyczne zachowanie dotknęło osobiście – z 29,5% w 2021 r. do 25,8% w 2023 r.). Szkoda tylko, że na udział w badaniu nie zdecydowała się większa grupa pracowników SGH, wtedy uzyskany obraz byłby bliższy rzeczywistości.
Tym bardziej wszystkim, którzy zdecydowali się wziąć udział w tegorocznej edycji badania, bardzo dziękuję. Zachęcam Państwa do zaglądania na stronę Etyka w SGH, a przede wszystkim do korzystania z obowiązującego nas wszystkich Kodeksu etyki pracowników SGH, który wyjaśnia co dokładnie w praktyce oznaczają kluczowe wartości SGH: profesjonalizm, współpraca, uczciwość, szacunek i prawda. Korzystając z okazji przypominam o zamieszczonym na platformie e-sgh.pl szkoleniu „Przeciwdziałanie mobbingowi, dyskryminacji i molestowaniu w organizacji” – pomoże ono Państwu zidentyfikować zachowania, których nie należy praktykować oraz którym należy mówić zdecydowane „nie”.
Ewa Jastrzębska,
rzeczniczka etyki SGH