Czwartkowe Forum SGH: Handel po lockdownie. Nowa normalność czy powrót do starej?

Autor

Czy galerie handlowe dostosują się do nowej rzeczywistości? Czy wejście Amazona do Polski sprawi, że karty w polskim handlu zostaną ponownie rozdane? Czy handel internetowy nadal będzie motorem wzrostu sektora? Prezes firmy OCHNIK SA, Marcin Ochnik oraz prof. Mikołaj Pindelski z Katedry Teorii Zarządzania SGH zgodnie twierdzą: żeby przetrwać, handel musiał dostosować się do wymagań rynku i zainwestować siły oraz środki finansowe w e-commerce. Od zakupów w Internecie na ogromną skalę nie ma odwrotu. To dla wielu marek kwestia „być albo nie być”. Wybór jest oczywisty.

Niedługo minie drugi tydzień od ponownego zniesienia części obostrzeń dla sektora handlu oraz otwarcia galerii handlowych. 

Jaka jest skala kryzysu w handlu tradycyjnym? Prezes OCHNIK SA, Marcin Ochnik, gość Czwartkowego Forum SGH odpowiada:

– W branży odzieżowo-obuwniczej rzeczywiście mamy bardzo duże spadki, nawet rzędu 50%. Wspólnie z PWC pracujemy nad raportem porównawczym lat 2019 i 2020, jednak już mogę powiedzieć, że dane dla całego naszego segmentu rynku będą niekorzystne. Nie znam firmy, która nie odnotowałaby ogromnych strat w wyniku dwóch lockdownów, czyli dwukrotnego zamknięcia galerii handlowych.

Co prawda e-commerce rekompensuje część strat, jednak branża odzieżowa, którą reprezentuję, to specyficzny segment rynku, w którym klienci wciąż jeszcze wolą przyjść, przymierzyć, dotknąć, zanim dokonają zakupu, dlatego tak dotkliwie odczuwamy decyzję o zamknięciu sklepów stacjonarnych.

Prof. Mikołaj Pindelski, pytany przez prowadzącego Bartosza Majewskiego, dyrektora Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii SGH o to, czy nadchodzi zmierzch sławy galerii handlowych odpowiada, że takie opinie wydają mu się przedwczesne.

 Nie wieściłbym śmierci galerii handlowych.To jest wciąż dla wielu ciekawa alternatywa na spędzanie wolnego czasu, a także ulubiona forma robienia zakupów. Podstawową kwestią jest jednak to, jak długo potrwa konieczność zachowywania dystansu społecznego, czy będziemy stopniowo zachęcani do wychodzenia z domów. Z przeprowadzanych badań wynika, że aż 30% osób, które brały udział w badaniu, nie widzi powodów do wychodzenia z domu. Wszystkie zakupy i sprawy urzędowe załatwiają online. I tu jest prawdziwy problem. Im dłużej trwamy w społecznej izolacji, tym mniej chętnie decydujemy się na wyjście, nie widzimy powodów, dla których powinniśmy np. wybrać się na zakupy do galerii. To w długiej perspektywie może być problem dla właścicieli sklepów w centrach handlowych. Społeczna izolacja, która wpływa na potrzebę wychodzenia z domu, lub jej brak.

W najbliższym czasie na rynek handlu internetowego w Polsce wchodzi największy światowy gracz. Czy i jak Amazon zmieni rynek zakupów online nad Wisłą? Prezes Marcin Ochnik podkreśla, że nie należy bagatelizować przyzwyczajeń Polaków do korzystania z usług Allegro, które ma w kraju od lat niekwestionowaną pozycję lidera, bazuje na doświadczeniach i wiedzy o upodobaniach konsumpcyjnych rodaków. Profesor Mikołaj Pindelski dodaje:

Co prawda Amazon wchodzi na polski rynek z mocną marką, ogromnymi budżetami itd, to jednak nie ma tu efektu nowości, świeżości. Amazon jest Polakom znany. Nie spodziewam się raczej boomu na Amazona w Polsce.

Po spotkaniu goście odpowiedzieli na kluczowe pytania z omawianego tematu. Zapraszamy do obejrzenia wypowiedzi.

Marcin Ochnik, prezes OCHNIK SA

Profesor Mikołaj Pindelski, Katedra Teorii Zarządzania SGH