Co daje udział w Solve for Tomorrow?

Laureaci

Znalezienie współlokatora, zgłoszenie incydentów przemocy, przeciwdziałanie wykluczeniu osób neuroróżnorodnych. Oto pomysły na aplikacje, które zwyciężyły w III edycji programu Solve for Tomorrow. Młodzież szkół ponadpodstawowych tworzy rozwiązania w oparciu o nowe technologie i uczy się współpracy, krytycznego myślenia, kreatywności i komunikacji. 

Po kilku miesiącach dopracowywania projektów, spotkań z trenerami i mentorami, pracy z metodologią design thinking oraz wreszcie przygotowywania się do Demo Day nadszedł czas na ogłoszenie zwycięzców III edycji programu Solve for Tomorrow. O nagrodę główną walczyło 12 drużyn z całej Polski. Decyzją jury I miejsce zdobył zespół z Technikum nr 2 – Zespołu Szkół Usługowych w Ostrowie Wielkopolskim, który zrealizował projekt „Akademic”.

Solve for Tomorrow to wyjątkowy w Polsce program edukacyjny, który z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Jego celem jest rozwijanie kompetencji przyszłości oraz budowanie poczucia sprawczości w pokoleniu nastolatków. W ramach programu młodzi ludzie mierzą się z aktualnymi wyzwaniami XXI wieku, skupiając się na działaniach lokalnych. W III edycji programu drużyny ze szkół ponadpodstawowych poszukiwały nieszablonowych rozwiązań działań z obszarów: zdrowia, bezpieczeństwa, klimatu lub integracji.

„Mimo formuły konkursu Solve for Tomorrow nie skupia się na rywalizacji drużyn, ale stawia na umiejętność pracy w zespole, otwartość na innowacyjne metody pracy projektowej i łączenie różnych dziedzin nauki. To kompetencje przydatne w pracy z nowymi technologiami, których nie może zabraknąć w programach edukacyjnych oferowanych przez Samsung” – mówi Magdalena Olborska, manager ESG w Samsung Electronics Polska.

Drużyny zakwalifikowane do finału programu w ciągu ostatnich kilku tygodni brały udział w inspirujących warsztatach z ekspertami w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, udoskonalali swoje pomysły przy wsparciu wolontariuszy z firmy Samsung oraz przygotowywali się do publicznych wystąpień.

Zwieńczeniem programu był Demo Day, czyli dzień, podczas którego wszystkie zespoły prezentowały swoje nieszablonowe rozwiązania przed gronem jurorów. 16 kwietnia 2024 r. odbyła się uroczysta gala finałowa w Centrum Nauki Kopernik, podczas której ogłoszono zwycięzców i wręczono nagrody. Po burzliwych naradach decyzją jury I miejsce zdobył zespół z Technikum nr 2 – Zespołu Szkół Usługowych w Ostrowie Wielkopolskim. Uczniowie zrealizowali innowacyjny projekt „Akademic”, czyli platformę i aplikację ułatwiającą skuteczne dopasowanie osób poszukujących mieszkania lub współlokatora.

„Solve for Tomorrow to była niezwykła przygoda, która zostanie z nami na długo. Program ten dał nam możliwość poszerzenia wiedzy z wielu dziedzin, nauczył nas umiejętności współpracy oraz uzmysłowił, jakie są nasze mocne strony. Jesteśmy szczęśliwi, że udało nam się dojść aż do finału, gdyż bardzo wierzyliśmy w nasz projekt. Zwycięstwo daje nam wiele motywacji do dalszych działań i rozwijania naszej aplikacji «Akademic»” – powiedzieli uczniowie ze zwycięskiej drużyny.

II miejsce zajęła drużyna z Technikum TEB Edukacja w Tychach, która z kolei zrealizowała projekt o nazwie „Nie tylko w czterech ścianach”. To aplikacja, która umożliwi anonimowe informowanie odpowiednich służb o przemocy i zagrożeniach bezpieczeństwa. Podium zamknął zespół ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Gdyni, który to zaprezentował projekt „Kolory różnorodności”, czyli platformę i kampanię wspierającą integrację osób neuroróżnorodnych w społeczeństwie.

Dodatkowo wyróżnienia otrzymały następujące szkoły: Technikum nr 8 im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku w Katowicach, Liceum Ogólnokształcące im. prof. Mariana Zembali w Krzepicach, III Liceum Ogólnokształcące w Piotrkowie Trybunalskim, Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Pruszkowie, Liceum Ogólnokształcące DobraTu im. Tosi Kozłowskiej w Warszawie, VI Liceum Ogólnokształcące im. J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy, Liceum Ogólnokształcące im. Janka z Czarnkowa w Czarnkowie, XVII Liceum Ogólnokształcące w Gdyni i Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu.

Ponadto jury po raz drugi postanowiło przyznać „Nagrodę pozytywnego wpływu” dla projektu wyróżniającego się szczególnie empatycznym i wrażliwym podejściem. W tym roku otrzymał ją Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu za projekt „Incloosy”. To aplikacja nawigacyjna dla osób niepełnosprawnych ruchowo, która tworzy spersonalizowane trasy oraz informuje o dostępności miejsc publicznych.

Okazję do wsparcia zespołów dostały także społeczności lokalne. Tydzień przed Demo Day uruchomiono internetowe głosowanie na finalistów. Największe wsparcie otrzymała drużyna z XVII Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni, która dostała łącznie 2503 głosy. Grupa realizowała projekt „ParaGone”, czyli aplikację zastępującą zbyt dużą liczbę drukowanych paragonów w sklepach w celu ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko.

 

Kapituła konkursu

 

W III edycji programu projekty młodzieży oceniało jury w składzie: Maria Andrzejewska, prof. Halina Brdulak, Anna Dziama, Barbara Halska, Zuzanna Polak, prof. Bolesław Rok, Adam Roś, Piotr Stelmachów, Marzena Strzelczak, Kira Suchobojczenko (Sukhoboichenko) i Kamil Tomkowicz.

Program Solve for Tomorrow został objęty patronatem przez ministra edukacji, ministra cyfryzacji, NASK, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Centrum Nauki Kopernik oraz UNEP/GRID-Warszawa. Partnerem programu jest Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.  

 


MAGDALENA OLBORSKA, manager ESG, Samsung Electronics Polska
TOMASZ CHOMICKI, dyrektor ds. rozwoju biznesu, Corporate Affairs /SEPOL, Samsung Electronics

FOT. SOLVE FOR TOMORROW