Etyka biznesu i CSR

Sześć osób z nagrodami w towarzystwie Rektora SGH w oficjalnym stroju

Konkurs Rzeczniczki etyki i Komisji etyki SGH na najlepszą pracę licencjacką i magisterską z zakresu etyki biznesu i społecznej odpowiedzialności organizacji promuje nie tylko tematykę, której jest poświęcony, lecz także kluczowe wartości SGH: profesjonalizm, współpracę, uczciwość, szacunek i prawdę. Zarówno laureaci, jak i promotorzy nagrodzonych prac dzielą się swoją wiedzą, doświadczeniami i wrażeniami.

Do trzeciej edycji konkursu zgłoszonych zostało 14 prac: siedem prac magisterskich i siedem licencjackich; dziewięć prac zostało wypromowanych w SGH, pozostałe pięć w innych uczelniach z całej Polski.

Tematyka prac była bardzo różnorodna: od zrównoważonego rozwoju [(w budownictwie jako czynnik wpływający na atrakcyjność nieruchomości, w przemyśle farmaceutycznym w ujęciu łańcucha wartości, w percepcji klientów banków jako sustainable banking, w działaniu PLL LOT SA oraz w działaniach uczelni wyższych na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals – SDGs), poprzez społeczną odpowiedzialność (w turystyce) i ESG (w kontekście konkurencyjności przedsiębiorstw notowanych na GPW, raportowania banków), do różnorodności (w ujęciu perspektywy płci i jej wpływu na jakość życia kobiet w miastach oraz w perspektywie neuroróżnorodnych pracowników z pokolenia Z)].

 

Nagrodę główną w kategorii prac magisterskich otrzymał Konrad Kochalski za pracę pt. Ujęcie systemowe oceny wyników działalności przedsiębiorstw w obszarze ESG na przykładzie spółek energetycznych w kontekście koncepcji SRI. Kapituła nagrodziła pracę za: aktualność, istotność i oryginalność podjętej tematyki (ESG i SRI w polskiej energetyce), interdyscyplinarność badań, dojrzałość warsztatu naukowego, zastosowanie triangulacji badawczej oraz rzetelność przeglądu literatury. Promotorką nagrodzonej pracy była dr hab. Monika Czerwonka, prof. SGH.

KONRAD KOCHALSKI:
Bardzo dziękuję Kapitule Konkursu za wyróżnienie mojej pracy. Zarówno SGH, jak i sam konkurs tworzy w moim odczuciu znakomitą przestrzeń promującą etykę biznesu i społeczną odpowiedzialność organizacji jako integralną część współczesnego rynku finansowego. Cieszę się, że podejmowane przeze mnie zagadnienie zostało docenione.

W pracy skupiłem się na opracowaniu systemowego podejścia do oceny przedsiębiorstw w obszarze zrównoważonego rozwoju, które uwzględnia zarówno cele i podejście inwestorów, jak i konkretne kryteria środowiskowe, społeczne i zarządcze. Praca oparta została na analizie wskaźnikowej i metodzie scoringowej, a także badaniach empirycznych dotyczących znaczenia czynników zrównoważonego rozwoju w procesie decyzyjnym inwestorów. Kluczowym wnioskiem jest potwierdzenie, że zastosowanie systemowej oceny przedsiębiorstw, uwzględniającej różnorodne wskaźniki i strategie, pozwala lepiej ocenić wartość przedsiębiorstw z perspektywy inwestora, a tym samym podejmować bardziej świadome decyzje inwestycyjne.

Nagroda stanowi także dla mnie dodatkową motywację do dalszych badań. Rynek cały czas stara się opracować skuteczne metody oceny oraz raportowania wyników przedsiębiorstw w myśl paradygmatu zrównoważonego rozwoju. Cały czas intensywnie rozwijają się metody oceny, jak i prezentacji działań społeczno-środowiskowych, a także poszukiwane są narzędzia, które umożliwią bardziej precyzyjne i porównywalne analizy spółek w tym obszarze. Zmienność regulacji, oczekiwań inwestorów oraz dostępność danych sprawiają, że taka ocena wymaga ciągłego dostosowywania podejść analitycznych do realiów rynkowych.

Serdecznie dziękuję także mojej promotorce profesor Monice Czerwonce za merytoryczne wsparcie, cenne wskazówki oraz życzliwość na każdym etapie powstawania pracy.

6 osób z dyplomami

DR HAB. MONIKA CZERWONKA, PROF. SGH:
Serdecznie gratuluję Konradowi Kochalskiemu i bardzo się cieszę, że miałam okazję być promotorem jego pracy magisterskiej. Kiedy w 2013 r. opublikowałam jedną z pierwszych książek w języku polskim pt. Inwestowanie społecznie odpowiedzialne, ten temat nie był jeszcze popularny – ani w środowisku akademickim, ani wśród studentów. Idea społecznie odpowiedzialnego inwestowania ewoluowała i obecnie zastąpiona została terminem „zrównoważonych inwestycji”. Rynek finansów zrównoważonych przeszedł transformację – od dobrowolnych inicjatyw do obowiązującego systemu regulacyjnego, a liczba przepisów i polityk na poziomie krajowym, regionalnym i międzynarodowym wyraźnie się zwiększyła. Cieszy zatem fakt, że obecnie zarówno studenci, jak i cała wspólnota SGH coraz więcej miejsca poświęcają tej tematyce. Pojawia się coraz więcej publikacji, konferencji w SGH dotyczących obszaru ESG. Warto również przy tej okazji zachęcić naszych studentów do zapoznania się z ofertą nowego kierunku na studiach stacjonarnych oraz niestacjonarnych zrównoważony biznes i finanse. W tym kontekście pragnę również poinformować, że jesienią 2025 r. nakładem Oficyny Wydawniczej SGH opublikowana zostanie moja najnowsza książka pt. Zrównoważone i społecznie odpowiedzialne inwestowanie, którą już teraz serdecznie polecam wszystkim studentom, jak i dyplomantom zainteresowanym obszarem etyki biznesu i społecznej odpowiedzialności organizacji.

 

Kapituła Konkursu przyznała także wyróżnienie Aleksandrze Krupińskiej za pracę magisterską pt. Recykling odpadów z tworzyw sztucznych jako narzędzie wdrażania gospodarki o obiegu zamkniętym w Polsce. Kapituła wyróżniła pracę za: interesujące przedstawienie koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym, zidentyfikowanie problemów i wyzwań związanych z recyklingiem odpadów z tworzyw sztucznych, dobry dobór literatury oraz ciekawe wyniki przeprowadzonych wywiadów pogłębionych. Promotorką wyróżnionej pracy była dr Ewa Jastrzębska z SGH.

ALEKSANDRA KRUPIŃSKA:
Jestem ogromnie wdzięczna za wyróżnienie mojej pracy magisterskiej (…), która porusza temat wpływu tworzyw sztucznych na środowisko naturalne oraz ich zagospodarowania w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ). W pracy opisałam genezę i podstawy koncepcji GOZ, sposoby wdrażania i mierzenia jej efektywności oraz przegląd regulacji prawnych. Analiza branży recyklingu odpadów z tworzyw sztucznych w Polsce wskazuje, że aktualne działania mogą być niewystarczające, by sprostać obecnemu i nadchodzącemu zapotrzebowaniu na produkty z tworzyw sztucznych. Poprzez zastosowanie w części empirycznej pracy metody wywiadu swobodnego pogłębionego z przedstawicielami jednego z największych zakładów recyklingu w Polsce oraz przegląd literatury przedmiotu zidentyfikowałam wyzwania recyklerów odpadów z tworzyw sztucznych w Polsce.

Cieszę się, że szeroko pojęta tematyka zrównoważonego rozwoju, w tym kwestie środowiskowe i wpisująca się w nie koncepcja GOZ, są coraz bardziej doceniane przez SGH. Konkurs ten jest dowodem na to, że uczelni zależy na promowaniu tematów związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu i chce nagradzać studentów podejmujących tę tematykę w swoich pracach dyplomowych.

Dlatego tym bardziej jestem zaszczycona wyróżnieniem. Dziękuję całej Kapitule Konkursu za docenienie mojej pracy. Wszystkich studentów SGH zachęcam natomiast do sięgania po trudne tematy i wiarę w swoje możliwości. To nasze spojrzenie i podejście mogą kształtować przyszłość polskiego biznesu.

DR EWA JASTRZĘBSKA:
Wyróżnienie pracy magisterskiej Aleksandry Krupińskiej nie było dla mnie zaskoczeniem. Bynajmniej nie dlatego, że jestem członkinią Kapituły Konkursu, bowiem z dyskusji Kapituły w kategorii pracy magisterskich zostałam zgodnie z regulaminem wykluczona ze względu na konflikt interesu. Nie był zaskoczeniem, ponieważ samą pracę, jak i współpracę z Aleksandrą Krupińską wspominam jako pod wieloma względami wyróżniającą się i wyjątkową.

W swojej rozprawie autorka podjęła temat bardzo ważny i aktualny, w kontekście z jednej strony plastiku jako globalnego problemu, z drugiej strony – rewolucyjnej w stosunku do obecnego modelu gospodarczego koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym. Zarówno proces pisania (bardzo samodzielny), jak i sama praca (nietuzinkowa) dowodziła tak wiedzy autorki, jak i jej dojrzałości naukowej. Wysoki poziom merytoryczny pracy wynikał również z doświadczenia zawodowego studentki, które sprawiło, że praca jest nie tylko innowacyjna, lecz także aplikacyjna. Współpracę z magistrantką będę pamiętać nie tylko z powodu jej profesjonalizmu, lecz także osobowości – jej komunikatywności, otwartości, kindersztuby i pozytywnego nastawienia.

 

W kategorii prac licencjackich Kapituła Konkursu nagrodę główną przyznała Martynie Bober za pracę pt. Wpływ ChatGPT na etyczne konsekwencje związane z unikaniem samodzielnego myślenia przez studentów uczelni ekonomicznych w Polsce. Kapituła jednogłośnie nagrodziła pracę za: oryginalność, innowacyjność i istotność tematyki, wyjątkowy i znaczący wkład autorki w badania nad tym zagadnieniem, a także wielkość próby badawczej. Promotorką nagrodzonej pracy była dr Anna Waligóra z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

MARTYNA BOBER:
Z ogromną satysfakcją i wdzięcznością przyjęłam wiadomość o wyróżnieniu mojej pracy licencjackiej w konkursie. Cieszę się, że poruszony przeze mnie temat spotkał się z tak pozytywnym odbiorem i uznaniem.

Informacja o konkursie trafiła do mnie za sprawą mojej promotor dr Anny Waligóry. Jestem jej ogromnie wdzięczna za tę cenną wskazówkę, by podzielić się wynikami moich badań. Przede wszystkim dziękuję za wsparcie, życzliwość i merytoryczne rady, które okazywała mi podczas całego procesu pisania pracy. Empatia i indywidualne podejście promotorki stworzyły wyjątkową atmosferę, która uczyniła naszą współpracę niezwykle wartościową i inspirującą.

Tematyka mojej pracy licencjackiej podejmuje aktualne i złożone zagadnienie, istotne w kontekście dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji. W przeprowadzonych badaniach szczególną uwagę poświęciłam znaczeniu samodzielnego myślenia, etyki oraz krytycznego podejścia jako fundamentów procesu kształcenia. W dobie narzędzi opartych na AI kluczowe staje się bowiem pytanie, jak odpowiedzialnie integrować nowe technologie z edukacją, nie tracąc przy tym wartości intelektualnej niezależności i moralnej odpowiedzialności.

Wierzę, że moja praca może stanowić impuls do refleksji i szerokiej dyskusji na temat roli sztucznej inteligencji w środowisku akademickim, zwłaszcza w kontekście kształtowania świadomych, kompetentnych i etycznie odpowiedzialnych specjalistów przyszłości. Mam nadzieję, że przedstawione w niej wnioski nie tylko poszerzą wiedzę na temat zastosowań AI w edukacji ekonomicznej, ale również podkreślą znaczenie etyki, krytycznego myślenia i samodzielności jako nieodzownych elementów współczesnego kształcenia.

Serdecznie dziękuję Kapitule Konkursu za wyróżnienie mojej pracy licencjackiej. To dla mnie ogromny zaszczyt i cenna motywacja do dalszego rozwoju naukowego i zawodowego.

DR ANNA WALIGÓRA:
Kwestie etyki biznesu oraz społecznej odpowiedzialności organizacji stanowią nieodłączny element współczesnego dyskursu społecznego – trudno wyobrazić sobie sytuację, w której ich znaczenie byłoby marginalizowane lub pomijane. Konkurs ten to wyjątkowa okazja, by głos młodych dorosłych, podejmujących odpowiedzialne społecznie tematy, stał się bardziej słyszalny i by mogli oni aktywnie uczestniczyć w tej istotnej debacie.

Praca licencjacka Martyny Bober wyróżnia się wysokim poziomem merytorycznym oraz szeroko zakrojonym podejściem badawczym. Autorka, wykorzystując zarówno gruntowną wiedzę, jak i wyobraźnię socjologiczną oraz wrażliwość społeczną, przeprowadziła studium literatury, które stało się podstawą do zaprojektowania i realizacji własnych badań oraz analizy ich wyników.

Na szczególne uznanie zasługuje fakt, że w pracy podjęto trudny, wieloaspektowy i niezwykle aktualny temat wykorzystania narzędzi, takich jak ChatGPT w edukacji ekonomicznej, a badania terenowe zostały przeprowadzone na próbie ponad 750 studentów uczelni ekonomicznych w Polsce.

Martyna Bober swoją pracą doskonale wpisała się w misję Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu: „W poczuciu społecznej odpowiedzialności rozwijamy wiedzę i kształtujemy postawy oraz kompetencje przyszłości, wspierając otoczenie w budowaniu zrównoważonej i innowacyjnej gospodarki”. Jej osiągnięcie stanowi inspirujący przykład, jak młodzi badacze mogą realnie wpływać na kształtowanie postaw etycznych i społecznie odpowiedzialnych w środowisku akademickim.

 

Kapituła Konkursu przyznała także wyróżnienie Zuzannie Karcz za pracę licencjacką pt. Sztuczna inteligencja jako obszar i narzędzie regulacji w Społeczeństwie 5.0. Wybrane aspekty. Kapituła wyróżniła pracę za: aktualność tematu wykorzystania sztucznej inteligencji i zwrócenie uwagi na potrzebę tworzenie ram etycznych w tym zakresie. Promotorką wyróżnionej pracy była dr Anna Masłoń-Oracz z SGH.

ZUZANNA KARCZ:
Zgłoszenie pracy do konkursu wyniknęło z dwóch powodów: o samym konkursie słyszałam już w trakcie studiów, ale do złożenia pracy zachęciła mnie najmocniej ocena recenzentki. Jestem bardzo wdzięczna, że w SGH, gdy ma się swoją pasję, wsparcie od kadry akademickiej, to „dmuchanie w skrzydła” naprawdę czuć zarówno z ramienia wspomnianej recenzentki, jak i, rzecz jasna, mojej promotorki, która po prostu miała zaufanie do moich pomysłów. Pozostaje mi złożyć tym osobom, jak i samej Kapitule Konkursu, najszczersze wyrazy wdzięczności.

Badanie sztucznej inteligencji od strony społecznej i prawno-człowieczej pozostało moim zainteresowaniem badawczym, a fragment pracy licencjackiej wyróżnionej w konkursie, posłużył jako próbka tekstu złożonego do Collegium Invisibile – jednego z najbardziej znanych stowarzyszeń naukowych w Polsce. To m. in. dzięki tej pracy mogę nazywać siebie już kolegiantką i realizować studia w zindywidualizowany sposób.

Życzę sobie i innym osobom studiującym w SGH, by ich prace mogły być źródłem podobnych radości. Mam wrażenie, że ta właśnie praca otworzyła mi drzwi do wielu miejsc.

DR ANNA MASŁOŃ-ORACZ:
Wart uznania jest fakt, że temat etyki w biznesie jest coraz mocniej obecny w SGH – także dzięki formule tego konkursu.

To nie tylko okazja do popularyzowania ważnych wartości, ale także zachęta dla studentów, by podejmowali ambitne tematy i pogłębiali refleksję nad rolą odpowiedzialności w świecie gospodarki. Tym bardziej cieszę się, że w gronie tegorocznych laureatów znalazła się moja dyplomantka Zuza Karcz, której serdecznie gratuluję wyróżnienia.

W tak turbulentnych czasach – pełnych niepewności gospodarczej, napięć geopolitycznych i rosnących oczekiwań społecznych – etyka w biznesie nabiera szczególnego znaczenia. To właśnie teraz potrzebujemy liderów, którzy potrafią łączyć skuteczność z odpowiedzialnością, a sukces gospodarczy z troską o ludzi i otoczenie. Dlatego tak ważne jest, aby młodzi ekonomiści już dziś uczyli się, że etyczne podejście to nie tylko wybór, lecz fundament długofalowego rozwoju.

 

Nadesłane prace konkursowe oceniała Kapituła Konkursu w składzie: dr Ewa Jastrzębska (rzeczniczka etyki SGH) – przewodnicząca Kapituły; dr hab. Grzegorz Szulczewski, prof. SGH (przewodniczący Komisji etyki SGH); dr hab. Agata Lulewicz-Sas, prof. SGH (przewodnicząca Komisji Rektorskiej ds. zrównoważonego rozwoju SGH); dr hab. Radosław Baran, prof. SGH; dr hab. Katarzyna Majchrzak, prof. SGH; dr hab. Dariusz Turek, prof. SGH; dr Sławomir Miklaszewicz; dr Grażyna Szurczak.

Oceniając prace konkursowe, kapituła brała pod uwagę takie kryteria jak: aktualność tematyki, oryginalność pracy, jakość merytoryczna, zakres badań i ich metodyka, aplikacyjność, redakcja i poprawność językowa, a także zgodność z kluczowymi wartościami SGH.

Gala konkursu odbyła się podczas Święta SGH 18 czerwca 2025 r. Laureatkom i laureatowi oraz ich promotorkom serdecznie gratulujemy, a wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy za zgłoszenie prac i życzymy powodzenia w kolejnych konkursach. 


DR EWA JASTRZĘBSKA, Instytut Gospodarstwa Społecznego Kolegium Ekonomiczno-Społeczne SGH

FOT. Piotr Potapowicz, SGH