Postawy, wartości i oczekiwania pokolenia Z na rynku pracy - premiera raportu „Work War Z”

24 marca 2025 r. odbyła się konferencja „Postawy, wartości i oczekiwania pokolenia Z na rynku pracy”, podczas której zaprezentowano raport „Work War Z”, zrealizowany przez Enpulse i specjalistów z SGH, we współpracy z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów i Służbę Cywilną.
„Bardzo dobrze, że tak ważne konferencje odbywają się na naszej uczelni, szczególnie przy współpracy różnych instytucji i organizacji, zwłaszcza KPRM i Służby Cywilnej (…). Nie muszę przekonywać, że temat jest bardzo istotny. Widzimy, co się dzieje na rynku pracy – to jest rewolucja. Coraz mniej młodych pracowników, coraz więcej pracowników dojrzałych, którzy niestety przez system emerytalny wypychani są z rynku pracy" – powiedział rektor SGH Piotr Wachowiak na otwarciu konferencji. I wskazał, że w obecnych okolicznościach ekonomiści podkreślają konieczność podwyższenia wieku emerytalnego. „(…) Bardzo dobrze, że zaczęliśmy prace nad polityką migracyjną. Bez dobrej polityki migracyjnej, w ogóle zginęlibyśmy jako pracodawcy" – ocenił.
„W SGH i nie tylko mamy wspaniałą młodzież. Te osoby są bardzo kompetentne, tylko mają zupełnie inne oczekiwania, niż my mieliśmy, jak byliśmy młodzi. Najważniejsze jest, by zrozumieć to młode pokolenie. (…) Bardzo się cieszę, że podczas tej konferencji będą przedstawione innowacyjne badania. Cieszę się, że jako SGH mogliśmy uczestniczyć w tych badaniach" – zaznaczył rektor.
Jak zauważył, bardzo istotne jest mówienie o wartościach, „bo siłę zespołu powinniśmy budować wokół wartości, gdyż to wartości integrują zespół, sprawiają, że jest trwały i że może się rozwijać".
Piotr Wachowiak powiedział, że „trzeba wiedzieć, jakie młodzi ludzie mają oczekiwania i starać się sprostać tym oczekiwaniom, niektóre firmy już bowiem mówią, że ich nie stać na spełnienie oczekiwań młodych". Rektor SGH i dyrektor Instytutu Zarządzania wskazał, że w HR w dalszym ciągu obowiązuje powiedzenie mówiące, iż pracownicy zatrudniają się w przedsiębiorstwie, a odchodzą od menadżerów. „Bardzo dobrze, że jeden z paneli jest poświęcony roli menadżera, która całkowicie się zmienia, zmieniła się od pandemii COVID-19. Menadżer to osoba, która ma wspierać pracowników, dbać o ich satysfakcję i dobrostan. (…) Często proces doboru pracowników, proces rekrutacji kończy się w momencie podpisania umowy o pracę. Zapomina się o okresie adaptacyjnym. A to jest również istotne, bo jak nowy pracownik będzie nas dobrze postrzegał, to będzie o nas dobrze mówił i będzie chciał u nas pracować" – podkreślił rektor.
„Work War Z” to największe badanie dotyczące postaw, wartości i oczekiwań pokolenia Z na rynku pracy, przeprowadzone na grupie ponad 14 tysięcy respondentów. Raport dostarcza cennych informacji o wyzwaniach i szansach związanych z zatrudnianiem przedstawicieli pokolenia Z.
Co kieruje młodymi przy wyborze pracodawcy?
- wynagrodzenie finansowe 47%
- możliwości rozwoju 13%
- równowaga praca–życie 12%
Preferowane formy zatrudnienia
- 74% umowa o pracę
- 16% własna działalności
- 10% inne formy
Które z poniższych zagadnień są lub będą dla Ciebie najważniejsze w pracy?
- 41% wynagrodzenie i benefity
- 15% możliwość rozwoju zawodowego
- 14% równowaga życie prywatne i zawodowe
Idealny zespół i relacje w pracy
- 30% wzajemne wsparcie
- 26% otwarta komunikacja
- 10% kultura zaufania
Co zaskoczyło w badaniu?
- Marginalne znaczenie ekologii – zaledwie 1% respondentów wskazało dbanie o środowisko i społeczeństwo jako istotny czynnik wyboru pracodawcy – wbrew powszechnemu przekonaniu o znaczeniu tych wartości dla pokolenia Z.
- Niska waga frmy pracy – forma wykonywani pracy (zdalna, hybrydowa) jako priorytet wyboru pracodawcy była wskazywana przez 2–3% badanych, w zależności od ścieżki.
- Work–life balance – osoby niepracujące i studiujące przywiązywały większą wagę do równowagi praca–życie (19%) niż osoby już pracujące (11–12%).
Badanie zrealizowano w okresie od października 2024 r. do stycznia 2025 r. na próbie 14 662 osób, które kliknęły w link; uzyskano 11 421 odpowiedzi przedstawicieli pokolenia Z.
O BADANIU
Raport „Work War Z” jest wynikiem szeroko zakrojonych analiz oraz współpracy przedstawicieli świata nauki, biznesu i administracji publicznej. Badanie realizowane było z udziałem 16 uczelni wyższych, w tym Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Uniwersytetu Warszawskiego i WSB Merito, oraz przy wsparciu kluczowych organizacji pracodawców, takich jak Federacja Przedsiębiorców Polskich, Konfederacja Lewiatan, Pracodawcy RP, European Labour Mobility Institute. Jego unikalna skala i interdyscyplinarne podejście pozwoliły na wszechstronną analizę kluczowych aspektów związanych z rynkiem pracy młodego pokolenia, obejmujących zarówno sektor prywatny, jak i administrację publiczną. Partnerstwo z KPRM i Służbą Cywilną umożliwiło dokonanie unikalnego porównania postaw pokolenia Z w sektorze publicznym i biznesie.
KLUCZOWE OBSZARY ANALIZY
Podczas wydarzenia przedstawiono najważniejsze wnioski dotyczące:
• wartości i priorytetów pokolenia Z przy wyborze pracodawcy,
• czynników wpływających na zaangażowanie i lojalność młodych pracowników,
• roli onboarding’u oraz skutecznej komunikacji w organizacjach,
• wpływu bezpośredniego przełożonego na poczucie spełnienia zawodowego.
Organizatorem konferencji jest Instytut Finansów i Katedra Teorii Zarządzania Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Raport poniżej – trzeba wejść na rysunek.
Poniżej transmisja na żywo z konferencji:










FOT. Marcin Flis, SGH