Badanie wpływu presji społecznej na donacje na cele charytatywne

W listopadzie Studenckie Koło Naukowe Finansów i Makroekonomii prowadzi badanie w formie eksperymentu online, realizując grant przyznany mu przez JM Rektora SGH w konkursie dla kół naukowych. Mogą w nim wziąć udział studenci i studentki wszystkich rodzajów i trybów studiów w Szkole Głównej Handlowej.

Eksperyment jest zwieńczeniem złożonego projektu badawczego, nad którym zespół z SKN Finansów i Makroekonomii pracuje od niespełna dwóch lat. Celem eksperymentu jest weryfikacja hipotezy o wpływie presji społecznej na przekazywanie pieniędzy na cele charytatywne, a także identyfikacja nowego kanału oddziaływania presji społecznej w kontekście tego rodzaju decyzji ekonomicznych. Wyniki badań takich jak to mogą okazać się szczególnie istotne dla wielu rodzajów podmiotów, przede wszystkim organizacji charytatywnych chcących jak najskuteczniej nieść pomoc potrzebującym. 
 
Do udziału w eksperymencie można zgłosić się pod linkiem: https://tiny.pl/7nz19. Formularz zgłoszeniowy będzie dostępny do 13 listopada br. Spośród uczestników badania zostanie wylosowanych 18 osób, które otrzymają nagrodę pieniężną! 
 
Prace nad projektem badawczym realizowanym przez zespół studentów i studentek z SKN Finansów i Makroekonomii trwają od stycznia 2019 roku. Wykorzystywane są metody mieszane (ilościowe i jakościowe). Zespół zrealizował już badanie ankietowe wśród studentów SGH, zebrawszy ponad 1100 odpowiedzi na pytania związane z głównymi czynnikami wpływającymi na przekazywanie pieniędzy na cele charytatywne oraz kontrolującymi uwarunkowania demograficzne i socjoekonomiczne. W ramach projektu odbyły się też trzy grupy focusowe (wywiady grupowe) poświęcone doświadczeniom studentów i studentek SGH z działalnością charytatywną. Eksperyment stanowi trzecią i ostatnią część tego wielopłaszczyznowego programu badawczego. Takie podejście gwarantuje szerokie ujęcie rozważanej problematyki oraz daje szansę na uzyskanie wartościowych i interesujących wyników. Na ich podstawie zespół opracuje publikację, którą zamierza wysłać do renomowanego czasopisma naukowego z dziedziny socjologii ekonomicznej.