STREFA SGH na Forum Ekonomicznym 2025 – dzień pierwszy

na grafice logotypy SGH i FE oraz napis SGH na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2.09.2025

Podczas pierwszego dnia w Strefie SGH w godzinach 14.20–21.20 odbędzie się 10 paneli z udziałem specjalistów, ekspertów oraz ludzi biznesu na tematy dotyczące: demografii przyszłości, inwestycji kosmicznych w służbie gospodarki, relacji polityki z biznesem, przedsiębiorstwa rodzinnego, branży spożywczej, zmian w podatku CIT. Odbędzie się także debata rektorów oraz spotkanie firm rodzinnych.

14.20–14.45 Demografia przyszłości – jak przygotować gospodarkę na starzejące się społeczeństwo?

Starzejące się społeczeństwo to jedno z kluczowych wyzwań gospodarczych najbliższych dekad. W odpowiedzi na zmiany demograficzne rozwija się koncepcja srebrnej gospodarki – obszaru obejmującego usługi i rozwiązania dedykowane osobom starszym. Nurt ten wymaga nie tylko innowacji technologicznych, lecz także zmian systemowych – od opieki zdrowotnej, przez rynek pracy, aż po projektowanie przestrzeni publicznych. Jakie działania sprawią, że gospodarka będzie lepiej przygotowana na potrzeby starzejącego się społeczeństwa? Jak tworzyć rozwiązania, które będą zarówno inkluzywne, jak i skalowalne?

W debacie udział biorą: prof. dr hab. Krystyna Poznańska, Zakład Zarządzania Innowacjami SGH, prof. dr hab. Gertruda Uścińska, rektor Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika prowadząca: dr Anita Abramowska-Kmon, kierownik Zakładu Demografii SGH

14.50–15.20 Inwestycje kosmiczne w służbie gospodarki: Czy kosmos rzeczywiście się opłaca?

Branża kosmiczna generuje coraz większe możliwości rozwoju gospodarczego i społecznego. Według szacunków każde 1 euro zainwestowane w branżę przekłada się na 3–6 euro zwrotu dla gospodarki. Polskie wydatki na misję Axiom-4 umożliwiły realizację eksperymentów polskich firm i uczelni, co miało stanowić inwestycję w rozwój całych sektorów gospodarki. Czy te inwestycje rzeczywiście stymulują wzrost gospodarczy i postęp technologiczny? Jakie są bariery w realizacji potencjału rozwojowego tej branży? W jaki sposób inwestycje w tą branżę mogą przyczyniać się do budowania konkurencyjności gospodarki?

W debacie udział biorą: Piotr Maszczyk, kierownik w Zakładzie Makroekonomii i Ekonomii SGH, Jakub Stojek, CEO, Orbital Matter, Wojciech Walniczek, partner OTB Ventures, Michał Zachara, wiceprezes zarządu KP Labs prowadzący: Piotr Maślak, dziennikarz

15.30–16.30 Przedsiębiorczość akademicka a gospodarka – debata Rektorów    

Stabilizacja inflacji po okresie dwucyfrowych poziomów, transformacja energetyczna oraz rewolucja sztucznej inteligencji kształtują nową rzeczywistość gospodarczą Polski w 2025 roku. Po turbulencjach wywołanych wojną i pandemią, gospodarka odbudowuje się, ale staje przed nowymi wyzwaniami: dekarbonizacją, cyfryzacją i geopolityczną niepewnością. Jak uczelnie ekonomiczne powinny przygotowywać przyszłych liderów na erę AI i zielonej transformacji? Czy obecny model edukacji nadąża za tempem zmian technologicznych i środowiskowych?

W debacie udział biorą: Barbara Jankowska, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Celina Olczak, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Czesław Zając, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Bernard Ziębicki, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie – prowadzący Piotr Maślak, dziennikarz

16.40–17.20 Rzeczpospolita przedsiębiorcza. Jak układają się relacje polityki z biznesem?

Ponad 45 proc. Polaków ocenia, relacje państwa z biznesem jako przeciętne. Większość sądzi, że dobro przedsiębiorców nie jest priorytetem polityków, a ponad 40 proc. uważa, że przedsiębiorcy powinni aktywnie angażować się w politykę. Takie wnioski płyną z raportu specjalnego SGH i „Wprost”. Do dyskusji na ich temat zaproszono polskich przedsiębiorców. Jak oceniają relacje polityki z biznesem? Czy ich zdaniem państwo dba o rozwój gospodarczy kraju i tworzenie nowych miejsc pracy? Czy przedsiębiorcy powinni angażować się w politykę?

W debacie udział biorą: Bożena Damasiewicz, dyrektor Biura Zarządu FAKRO, Ryszard Florek, prezes Zarządu FAKRO, Elżbieta Mączyńska, Honorowa Prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, SGH, Krzysztof Pawiński, CEO Grupa Maspex – prowadzący: Krawiec Szymon, dziennikarz Wprost

17.25–17.55 Przedsiębiorstwa rodzinne jako motor trwałego rozwoju gospodarczego    

Polskie firmy rodzinne stanowią fundament krajowej gospodarki, wykazując większą odporność na kryzysy dzięki elastyczności w działaniu i nastawieniu na wdrażane strategii długoterminowych. Te przedsiębiorstwa, odpowiedzialne za znaczący udział w PKB i zatrudnieniu, budują stabilne miejsca pracy i inwestują w rozwój technologiczny niezależnie od krótkoterminowych fluktuacji rynkowych. Niemniej, wciąż napotykają one na bariery funkcjonowania. Jakie wyzwania stoją obecnie na drodze przedsiębiorstw rodzinnych? Jakie działania państwa mogłyby wzmocnić pozycję polskich firm rodzinnych na rynku? 

W debacie udział biorą: Bogna Pakuła, członek Zarządu Fundacja Rodzinna Profesora Bochenka, Zenon Daniłowski, prezes Zarządu Makarony Polskie S.A., Wiesław Wilk, prezes Zarządu Wilk Elektronik S.A.
– prowadzący: dr hab. Roman Sobiecki, prof. SGH, Zakład Rynku i Bezpieczeństwa Żywnościowego, SGH

18.05–18.30 Wyzwania Budownictwa 

Branża budowlana stoi przed wyzwaniami wynikającymi ze zmian klimatycznych, rosnących kosztów materiałów nowych standardów ekologicznych, a także z niedoboru wykwalifikowanych pracowników. Jakie działania mogą pomóc polskim firmom budowlanym w adaptacji do nowych realiów? Jak wykorzystać wyzwania związane z ESG jako szansę na innowacje i wzrost konkurencyjności?

W debacie udział biorą: Mariusz Wojciech Książek, prezes Zarządu Marvipol Development S.A., Bartłomiej Pawlak członek Rady Nadzorczej Pekabex – prowadzący: Piotr Maślak, dziennikarz

18.35–19.05 Jak branża spożywcza radzi sobie z rosnącymi kosztami?

W obliczu rosnących kosztów surowców branża spożywcza stoi przed poważnym wyzwaniem — jak utrzymać stabilność cen dla konsumentów przy jednoczesnym zachowaniu rentowności i zdrowych marż operacyjnych. Presja rynku i oczekiwania klientów wymuszają poszukiwanie nowych strategii działania. Tradycyjne modele biznesowe wymagają rewizji, a firmy muszą znaleźć równowagę między kontrolą kosztów a inwestycjami w rozwój. Jak polityka rolna i handlowa państwa wpływa na konkurencyjność polskich producentów? Jakie instrumenty wsparcia są niezbędne dla stabilności sektora spożywczego w kraju?

W debacie udział biorą: Martina Dalić, prezes Zarządu Podravka, Andrzej Ganter, wiceprezes    Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców, Mieszko Musiał, prezes Zarządu Carlsberg Polska, Jakub Ogórek, prezes Zarządu Polski System Kaucyjny S.A. – prowadząca: Daniłowska Weronika, Zakład Analizy Rynków SGH

20.20–20.50 Zmiany w wymiarze podatku CIT dla banków oraz przyszłości podatku bankowego

Z Tadeuszem Białkiem, prezesem Związku Banków Polskich rozmawia Piotr Maślak, dziennikarz 

20.55–21.20 Jednorożce z Europy Środkowo-Wschodniej – droga do globalnego sukcesu

Europa Środkowo-Wschodnia może pochwalić się wieloma start-upami o wycenie przekraczającej miliard dolarów. Wiele z nich zbudowało globalne imperia osiągając zyskowność szybciej niż wiele amerykańskich konkurentów. Czy europejski ekosystem wypracował unikalną formułę sukcesu? Jakie czynniki decydują o przejściu do grona jednorożców? Jak skutecznie konkurować z amerykańskimi i azjatyckimi gigantami o globalną dominację?

W debacie udział biorą: Michał Adamczyk, dyrektor Marketingu i Wsparcia Sprzedaży Gekko Photonics, prof. Jan Kratzer, Uniwersytet Techniczny w Berlinie, Michał Uherek, CFO VenturePackt, Maciej Zawadziński, Partner Hard2beat – prowadzący: Kamil Gemra, Zakład Cyfrowych Finansów FINTECH SGH