Inteligentne organizacje – źródło biznesowego sukcesu

Styczeń 2025 r. zakończył się w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie niezwykle cennym wydarzeniem networkingowym i merytorycznym. Jedne z najbardziej przedsiębiorczych osób, które studiowały w SGH, zebrały się 30 stycznia na noworocznym spotkaniu laureatów konkursu „Żagle Biznesu”, od lat wyłaniającego najbardziej innowacyjne przedsiębiorstwa, mające swoje korzenie w naszej uczelni.
Konkurs kierowany jest bowiem do przedsiębiorstw założonych lub powiązanych z absolwentami SGH, które wykazują cechy inteligentnych organizacji, a tym samym charakteryzują się świadomym i innowacyjnym podejściem do prowadzonej działalności.
Spotkanie rozpoczęło się od sesji networkingowej dla zaproszonych gości. Wśród uczestników znaleźli się laureaci wszystkich edycji „Żagli Biznesu” od 2020 r., a także członkowie Kapituły Konkursu, w tym prorektor ds. rozwoju dr hab. Dorota Niedziółka, przedstawiciele Klubu Partnerów SGH Marzena Atkielska z Fundacji Santander Bank Polska oraz Krzysztof Dziekoński z TPA Poland, przedstawiciele Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii, w tym jego dyrektor Bartosz Majewski, przedstawiciele studentów (SKN Akceleracji, które od lat realizuje część organizacyjno-badawczą konkursu) oraz doktoranci. Spotkanie poprowadzili: dyrektor Instytutu Przedsiębiorstwa SGH prof. dr hab. Hanna Godlewska-Majkowska i dr Tomasz Pilewicz.
Inteligentne organizacje są odpowiedzią na coraz bardziej dynamiczne i naznaczone niepewnością warunki rynkowe. W świecie zmieniających się trendów, ciągłej konkurencji o zainteresowanie konsumentów, jak również nieustannie pojawiających się innowacji, przedsiębiorstwa potrafiące stale dostosowywać się do wymagań rynków i ulepszać swoje modele biznesowe w naturalny sposób uzyskują przewagę konkurencyjną. Inteligencja organizacyjna może mieć wieloraki charakter. Wyróżnia się inteligentne organizacje w obszarach: technologia, produkt/usługa, organizacja, marketing i CSR. Każdy z nich, jeśli prawidłowo zidentyfikowany i wdrożony w firmie, może być źródłem znaczących przewag zwiększających szanse na sukces komercyjny.
Prorektor Dorota Niedziółka podkreśliła wagę stwarzania najlepszych możliwych warunków dla przedsiębiorców, wyrażając przy tym nadzieję na kolejne takie spotkania oraz projekty. Konkurs „Żagle Biznesu” nie byłby możliwy, gdyby nie najważniejsze osoby obecne na sali, czyli sami przedsiębiorcy. Główną część spotkania stanowiła dyskusja, podczas której laureaci konkursu dzielili się doświadczeniami. Tegoroczni laureaci „Żagli Biznesu” mieli okazję indywidualnie opowiedzieć o swoich firmach i przedsięwzięciach. Reprezentant firmy Grants.Capital mówił, jak upłynnić dobrze zbudowany i prosperujący biznes, aby skutecznie wejść w nowy obszar działalności. Z kolei przedstawiciel firmy Motivizer wskazywał, w jaki sposób budować przedsiębiorstwo organicznie i jak od niewielkiej działalności przejść do biznesu na dużą skalę. Przedstawiciel firmy ReSpo.Vision opowiedział o działalności opartej na najnowszych technologiach i silnie rozwijającej się AI.
Głos w dyskusji zabrali także laureaci ubiegłorocznych edycji „Żagli Biznesu”. Dzięki doświadczeniom firm TakeTask, Aberit oraz Find Funds można było zagłębić się w tematykę finansowania oraz szoków w otoczeniu firm. Rozwój oparty na inwestorach czy własnych zasobach (ang. bootstrapping)? Czy łatwo jest pozyskać inwestora, czy może odpowiedzią na potrzeby kapitałowe jest coraz popularniejszy crowdfunding? To tematyka pierwszej rundy dyskusji.
W kolejnej rundzie rozmów spotkali się inni laureaci „Żagli Biznesu”: firmy Foodtech.ac, Ars Estetica oraz Dotacje Sp. z o.o. Nie ważne, czy jest mowa o działaniach na rzecz zdrowia, na rzecz dobrostanu społecznego czy wzajemnego wsparcia biznesowego, doświadczenia laureatów wskazują, że są to kwestie coraz bardziej obecne wśród startupów i dynamicznie rozwijających się firm.
Trzecia runda dyskusji zaangażowała nie tylko laureatów (Motivizer, Investcover), ale również członków Kapituły Konkursu (TPA Poland, fundacja Santander). Rozmowa dotyczyła tego, jak SGH może wesprzeć dynamicznie rozwijające się firmy. Przedsiębiorcy wskazali na potrzebę kształcenia wartościowych i dobrze wyedukowanych absolwentów. Przedstawiciel rodzinnej firmy Investcover zwrócił uwagę na kwestię CSR i zrównoważonego rozwoju oraz wpajania tego rodzaju wartości na uczelniach. Doceniono „Żagle Biznesu” jako konkurs oparty na wiedzy merytorycznej i badaniach naukowych, a nie – jak to ujęto – na płatnym uczestnictwie. Wskazano również ogromną rolę uczelni w szerzeniu wiedzy ekonomicznej w społeczeństwie nie tylko na poziomie akademickim, ale również wśród osób młodszych, już na etapie szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Podkreślono wartość dzielenia się przedsiębiorców wiedzą ze studentami SGH i wspieranie dydaktyki, np. poprzez powstające w ramach „Żagli Biznesu” case studies.
Obecna na spotkaniu prof. dr hab. Krystyna Poznańska, od lat związana z Zakładem Zarządzania Innowacjami Instytutu Przedsiębiorstwa SGH, podkreśliła efekt synergii w budowaniu innowacji. Dyrektor CPiTT Bartosz Majewski zwrócił uwagę na wartość, jaką daje obecność uczelni na wydarzeniach gospodarczych, jak Forum Ekonomiczne w Karpaczu, gdzie SGH jako główny partner merytoryczny ma swoją strefę, czy na wystawach światowych Expo (najbliższe: Expo 2025 Osaka, Kansai). Studenci docenili wiedzę i doświadczenie, które mogą nabyć w ramach spotkań networkingowych z przedsiębiorcami, a doktoranci rolę badawczą, jaką odgrywają w konkursie. Dzięki niemu bowiem mogą dogłębnie poznać procesy i zjawiska zachodzące w firmach innowacyjnych, co potencjalnie może być też źródłem nowych projektów badawczych.
Wymiana wiedzy i wzmocnienie relacji były wartościami szeroko docenionymi przez gości wydarzenia. W roku 2025 planowana jest kolejna edycja „Żagli Biznesu”, dzięki czemu grono laureatów będzie się stale powiększać. Wszelkich zainteresowanych zachęcamy do śledzenia CPiTT na stronie SGH, gdzie zamieszczane są wszelkie niezbędne informacje o konkursie.
PAWEŁ KASPROWICZ, Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH
Na zdjęciu: Laureaci edycji „Żagli Biznesu”, a także członkowie Kapituły Konkursu i przedstawiciele Klubu Partnerów SGH

Żagle Biznesu SGH
Inteligentne organizacje od 2018 r. są centralnym punktem i główną osią organizowanego corocznie konkursu „Żagle Biznesu”, angażującego nie tylko inteligentne przedsiębiorstwa, ale również Klub Partnerów SGH, władze uczelni, a także środowiska studenckie i doktoranckie.
Co roku wśród laureatów konkursu znajduje się grono firm, które osiąga wyniki powyżej 80%. Metodyka konkursu przyjmuje, że referencyjny poziom 100% to „wynik idealny”, który charakteryzuje modelowe inteligentne przedsiębiorstwo, wykazujące wszystkie cechy inteligentnej organizacji i do takiego punktu referencyjnego porównywane są firmy starające się w konkursie o wyróżnienia. Zatem wyniki przekraczające 80% są wynikami wysokimi i wartymi pochwały, a uzyskujący je uczestnicy konkursu z pewnością są źródłami dobrych praktyk, które warto promować i propagować.