System CRIS. Nowa Era Zarządzania Potencjałem Badawczym

budynek główny SGH z napisem na zielonym tle Zintegrowany System Informacji o nauce SGH

Współczesne instytucje naukowe, w tym uczelnie, stoją przed wyzwaniem efektywnego zarządzania swoim potencjałem badawczym, dorobkiem naukowym oraz procesami ewaluacyjnymi. W Polsce odpowiedzią na te potrzeby stał się rozbudowany system informatyczny Omega-PSIR, pierwotnie stworzony przez Politechnikę Warszawską. W SGH system ten od połowy października br. wdrożono pod nazwą CRIS.

Omega-PSIR stanowi kompleksową bazę informacji, która łączy w sobie wiele kluczowych funkcjonalności niezbędnych dla nowoczesnej jednostki badawczej. Jego głównym celem jest scentralizowane zarządzanie informacją o nauce i potencjale badawczym. W Szkole Głównej Handlowej w Warszawie system ten od 15 października 2025 r. oficjalnie funkcjonuje pod nazwą Zintegrowany System Informacji o Nauce SGH (nazwa skrócona: System CRIS SGH od Current Research Information System).

Kluczowe funkcjonalności CRIS SGH:

  • informacje o badaniach: gromadzenie i udostępnianie danych na temat pracowników naukowych, projektów badawczych, publikacji i innych osiągnięć;

  • repozytorium instytucjonalne: magazynowanie i udostępnianie tekstów prac naukowych, danych badawczych i innych zasobów w duchu Otwartej Nauki. System wspiera określanie licencji, poziomu dostępności oraz integrację z trwałymi identyfikatorami, takimi jak DOI, a także standardami typu 5-star Open Data;

  • budowanie profilu naukowca: tworzenie i zarządzanie profilami pracowników, zwiększając ich rozpoznawalność i zasięg ich dorobku;

  • narzędzie do ewaluacji: wsparcie dla procesów ewaluacji jednostek naukowych i pracowników. System automatycznie monitoruje i aktualizuje dane zgodnie z wymogami ministerialnymi, a także komunikuje się z systemami, takimi jak PBN i POL-on.

Realizacja projektu wprowadzenia Systemu CRIS została powierzona firmie Sages, która jest partnerem wdrożeniowym Systemu Omega-PSIR.

Wśród korzyści z wdrożenia CRIS SGH znalazły się:

  • usprawnienie procesów administracyjnych – system ma za zadanie ułatwić codzienną pracę naukowcom poprzez optymalizację procesów zbierania, agregowania i publikowania danych. Narzędzie dostarcza spójnego obrazu m.in. w zakresie aktywności badawczej. Oferuje przejrzysty, scentralizowany dostęp do informacji, np. odnośnie do realizowanych projektów, co daje podstawy do analizy efektywności badań i pozyskiwania środków;

  • wsparcie zarządzania strategicznego – użytkownicy zyskali narzędzia do generowania szybkich zestawień i raportów, które umożliwiają analizę osiągnięć i potencjału SGH, co jest kluczowe dla podejmowania decyzji zarządczych;

  • wzrost widoczności – integracja z międzynarodowymi bazami danych (np. Scopus, Web of Science, Google Scholar) oraz standardy Open Access zwiększają widoczność dorobku naukowego SGH na świecie;

  • ewaluacja i raportowanie – system wspiera procesy ewaluacji zgodnie z wymogami prawnymi oraz ułatwia raportowanie do ministerstw i innych instytucji nadzorujących szkolnictwo wyższe i naukę.

Nowy System zastąpi w zakresie sprawozdawczym dotychczas wykorzystywane rozwiązanie – SNA (Sprawozdanie Nauczyciela Akademickiego) – zapewniając wszelkie niezbędne dane do procesów ewaluacyjnych i rozliczeniowych.

Wdrożenie CRIS SGH jest elementem szerszej strategii SGH, której celem jest wzmocnienie działań w obszarze rozwoju naukowego, dydaktycznego i efektywnego zarządzania zasobami. Dzięki systemowi Omega-PSIR, SGH zyskała nowoczesną platformę, która nie tylko służy dokumentacji, ale staje się aktywnym narzędziem wspierającym zarządzanie potencjałem badawczym oraz promowanie wizerunku uczelni jako dynamicznego i nowoczesnego ośrodka naukowego.


MAŁGORZATA SZKAMRUK, specjalista-project manager, Zespół Koordynacji Projektów Informatycznych SGH