30 lat CEMBA jak jeden dzień

na zdjęciu uczestnicy obchodów 30-lecia programu CEMBA przed budynkiem głównym SGH

Trzydziestolecie programu Canadian Executive MBA (CEMBA) w SGH jest już za nami. Nie była to jedynie uroczystość jubileuszowa, ale też międzynarodowa konferencja, która zgromadziła przedstawicieli Uniwersytetu Quebecu w Montrealu (l’Université du Québec à Montréal – UQAM), kadrę akademicką, praktyków biznesu oraz absolwentów i stała się wielowątkową opowieścią o historii, teraźniejszości i przyszłości, o przywództwie, wartościach i miejscu edukacji menedżerskiej w świecie przyspieszonym przez technologię. Dyrektor programu ze strony SGH dr hab. Grażyna Aniszewska-Banaś, prof. SGH, współtworzyła kształt obchodów, moderowała dyskusje, wprowadzając je w szerszy kontekst zmian w edukacji menedżerskiej.

Obecność władz naszej uczelni nadała wydarzeniu szczególnej rangi. Rektor i prof. SGH Piotr Wachowiak podkreślił, że program CEMBA od zawsze stanowił integralną część rodziny SGH, a jego absolwenci pozostają w sercu uczelni. Prorektor ds. rozwoju dr hab. Dorota Niedziółka, prof. SGH, przypomniała o konsekwentnej drodze SGH ku najwyższym standardom jakości, zwieńczonej potrójną akredytacją EQUIS, AACSB i AMBA, a także BGA. To właśnie ten status potwierdza dziś, że program CEMBA należy do elitarnego grona międzynarodowej edukacji menedżerskiej.

Profesor i dhc SGH Michel Librowicz przywołał początki programu, kiedy UQAM „był mistrzem, a SGH uczniem”. Z czasem ta relacja przerodziła się w równorzędne partnerstwo, w którym polska uczelnia wnosi dziś własną ekspertyzę, chociażby w obszarze akredytacji i jakości kształcenia. To droga symbolicznie zbieżna z historią samej Polski, od transformacji ustrojowej do pełnoprawnego uczestnika globalnej edukacji menedżerskiej.

Program ewoluował wraz z tym kontekstem. Jak zauważyła prof. Aniszewska-Banaś, pierwsze edycje odpowiadały na potrzeby transformacji gospodarczej, podczas gdy trzydziesta skupia się na wyzwaniach cyfryzacji, technologii, globalnych trendów i oczekiwań wobec menedżerów. To nie tylko kierunek zmiany, ale i potwierdzenie jakości, program CEMBA należy dziś bowiem do elitarnego grona szkół biznesu z potrójną koroną akredytacji, a jego absolwentów jest już ponad 850. To także wyraz dużego zaufania do CEMBA i osób, które go tworzą.

Graduacja CEMBA 2011 – uczestnicy z rektorem prof. Adamem Budnikowskim
Graduacja CEMBA 2011 za rektora prof. Adama Budnikowskiego. Fot. Maciej Górski, SGH.

Inspirującym akcentem otwarcia konferencji była wypowiedź Beaty Stelmach, absolwentki programu i prezes Totalizatora Sportowego. Postawiła pytanie: „Jak powinien wyglądać lider jutra?”. Jej odpowiedź wskazywała na trzy kluczowe cechy: zdolność działania ponad podziałami, intelektualną pokorę oraz autentyczność zakorzenioną w silnym charakterze. Podkreśliła również, że „nie jest się liderem, dopóki nie stworzy się kolejnego lidera”. W tym kontekście technologia, w tym sztuczna inteligencja, nie powinna być traktowana jako zagrożenie, lecz jako wyzwanie do odpowiedzialnego wykorzystania w mobilizowaniu zespołów.

Druga część konferencji, moderowana przez prof. Aniszewską-Banaś, przyniosła mocne tezy formułowane przez Piotra Araka, Ereza Boniela, prof. Kamala Bouzinaba i Bernarda Ottersteina. Program MBA – jak stwierdzono – musi być zarówno elastyczny, reagujący na zmiany, praktyczny i społeczny. Sztucznej inteligencji nie należy zakazywać, lecz uczyć jej krytycznego wykorzystania. A fundamentem edukacji menedżerskiej, podobnie jak gospodarki czy przywództwa, pozostaje zaufanie, które jest czynnikiem mierzalnym i niemierzalnym jednocześnie. Przypomniano, że „pieniądz jest niczym innym jak zinstytucjonalizowanym zaufaniem”, wskazując, że to samo dotyczy wspólnoty akademickiej i edukacyjnej.

Podczas panelu, moderowanego przez dr. hab. Mikołaja Pindelskiego, prof. SGH, Tomasz Pilewicz i prof. Aniszewska-Banaś przedstawili wyniki badań dotyczących roli AI, innowacyjnych metod nauczania i dobrostanu studentów. Prof. Aniszewska-Banaś zwróciła uwagę, że o satysfakcji uczestników programu decyduje nie tyle ich profil czy tło zawodowe, ile klimat i organizacja programu. Zajęcia stacjonarne – jak pokazały badania – w największym stopniu sprzyjają pozytywnym doświadczeniom, choć formuła hybrydowa pozostaje koniecznością.

Graduacja CEMBA 1998 – uczestnicy i rektor prof. Janina Jóźwiak
Graduacja CEMBA 1998 za rektor prof. Janiny Jóźwiak. Fot. Maciej Górski, SGH.

Nie zabrakło także spojrzenia na szerszy rynek MBA w Polsce, które przyniósł rocznicowy podcast z udziałem dyrektorów wiodących programów z Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu i Politechniki Gdańskiej. Wynikiem tej części obchodów 30-lecia CEMBA był wspólny wniosek: sztuczna inteligencja nie zastąpi MBA, bo nie jest w stanie odtworzyć doświadczenia wspólnoty, konfrontacji i zanurzenia. MBA to proces wymagający, akredytowany i oparty na relacjach. To także rynek niezwykle konkurencyjny, ponad 200 programów w Polsce przejdzie w najbliższych latach proces selekcji, w którym przetrwają ci, którzy potrafią połączyć wysokie standardy z nowymi formami kształcenia.

Kulminacją konferencji była uroczystość wręczenia dyplomów i doktoratu honoris causa prof. Stéphane’owi Pallage’owi, rektorowi UQAM (str. 20). Absolwent CEMBA Ivan Fabo w swoim wystąpieniu w imieniu osób, które ukończyły program, nadał wydarzeniu osobisty wymiar: dyplom to „what” (co), umiejętności to „how” (jak), ale prawdziwą wartością MBA jest „why” (dlaczego), czyli inspiracja, która prowadzi nas dalej.

Ważnym momentem było także uhonorowanie dwóch bliskich przyjaciół i wykładowców programu. Prof. Kamal Bouzinab oraz Erez Boniel otrzymali Medale za Zasługi dla SGH, wyróżnienie, które podkreśla ich wkład w rozwój programu i budowanie mostów między środowiskiem akademickim a praktyką biznesową.

Od pierwszej sesji po finał uroczystości przewijał się jeden motyw: wspólnota. Profesor Bouzinab przypomniał motto programu „Inspire, Influence, Transform”, które definiuje przywództwo jako drogę, a nie cel. Międzynarodowa konferencja w ramach jubileuszu CEMBA pokazała, że MBA to inwestycja w ludzi, w zaufanie i w przywództwo, które potrafi inspirować, motywować i przemieniać.

 


PIOTR GÓRSKI, CEMBA Program Manager, koordynator

IZABELA GIELNICKA, Biuro Programów MBA

 

FOT. PIOTR POTAPOWICZ, SGH