3, 2, 1… start! CEMS Block Seminar rozpoczął nowy semestr CEMS MIM I
Inauguracja roku akademickiego SGH za nami. Jednak studenci programu CEMS MIM rok akademicki rozpoczęli nieco wcześniej, bowiem uczestniczyli w intensywnym, tygodniowym seminarium „Digital transformation – more than technology”, które było poświęcone transformacji cyfrowej. Tak zwany Block Seminar to tygodniowe seminarium wprowadzające do programu CEMS MIM. W tym roku z uwagi na sytuację epidemiczną zrezygnowano z tradycyjnego, tygodniowego wyjazdu. Seminarium odbyło się zdalnie w dniach 14 – 18 września, przy wykorzystaniu platformy MS Teams.
Rok 2020 jest czasem, w którym szczególnie doświadczamy przyspieszonej transformacji cyfrowej. I choć wiele nowych technologii było już znanych i wykorzystywanych w przeszłości, to właśnie teraz coraz lepiej zdajemy sobie sprawę z tego, jak bardzo technologie zmieniają nie tylko nasze życie, ale także warunki funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarki.
Intensywny tydzień zajęć został naszpikowany wiedzą dotyczącą zagadnień ekonomii cyfrowej. W trakcie spotkań poruszano tematy stricte technologiczne, związane z konkretnymi nowymi technologiami, które zmieniają naszą rzeczywistość, takimi jak: internet rzeczy, sztuczna inteligencja, big data, automatyka i robotyka, blockchain. Sporo uwagi poświęcono także tematom okołotechnologicznym, takim jak praca i nauka zdalna, kompetencje i bezpieczeństwo cyfrowe, rola państwa i instytucji z otoczenia biznesu w rewolucji technologicznej.
Oprócz wykładu wprowadzającego zaplanowano spotkania z gośćmi specjalnymi – praktykami biznesu. Studenci mieli okazję poznać kulisy działania firm takich jak Nozbe, Santander, GetDressed, Sport Evolution, HRS, IKEA. Każdy z gości opowiadał o różnych aspektach cyfryzacji przedsiębiorstw.
Radek Pietruszewski mówił o systemie pracy firmy Nozbe, która od początku swojego istnienia (2007 rok) działa zupełnie zdalnie. Podzielił się ze słuchaczami dobrymi praktykami pracy zdalnej, zarówno z punktu widzenia pracownika, jak i osoby organizującej pracę całego zespołu.
Łukasz Koseski opowiadał o tym, w jaki sposób Santander Bank Polska podejmuje decyzje inwestycyjne, dotyczące wsparcia działania startupów technologicznych.
Kolejny gość – Maciej Pawłowski ze Sport Evolution – odkrył tajniki nowych technologii wykorzystywanych w branży sportowej. Zaprezentował wiele przykładów i metod wirtualizacji zawodów sportowych najwyższej rangi.
Kolejny gość seminarium – Bartłomiej Pucek – przedstawił strategie i plany związane z cyfryzacją w IKEA. Opowiadał także o tym, jak firma poradziła sobie wiosną tego roku ze zwiększonym popytem na produkty oraz gigantycznym zainteresowaniem zakupami w sklepie internetowym IKEA.
Interesujące było także spotkanie z młodą przedsiębiorczynią – Agnieszką Pałką – która jest założycielką start-upu GetDressed. Firma wykorzystuje sztuczną inteligencję do tego, aby tworzyć podpowiedzi dla osób szukających konkretnych stylizacji modowych.
Ostatnia z zaproszonych gości – Agnieszka Sapa – przedstawiła studentom cyfrowe narzędzie HRS, wykorzystywane do przeprowadzania licytacji noclegów hotelowych. Podzieliła się także swoimi przemyśleniami dotyczącymi obecnej i przyszłej sytuacji na rynku turystycznym i noclegowym. Każde spotkanie kończyło się kilkudziesięciominutową sesją pytań i odpowiedzi, podczas których studenci mogli poruszyć dodatkowe, interesujące ich kwestie albo uszczegółowić poruszane tematy.
Mimo zdalnej formy zajęć studenci mieli okazję poznać się lepiej podczas sesji networkingowej, a także pracować w grupach nad projektami, dyskutować oraz przygotowywać rozwiązania problemów biznesowych. Przygotowali m.in. kompleksową analizę SWOT dla SGH. Zastanawiali się, jakie szanse i zagrożenia stoją przed uczelnią w dobie pandemii Covid-19 oraz w jaki sposób nowe technologie mogą pomóc w dalszym rozwoju SGH. Słuchacze mierzyli się także z zadaniami dotyczącymi np. wykorzystania IoT (ang. Internet of Things) w codziennym życiu, ochrony danych osobowych i cyberbezpieczeństwa czy też ograniczania negatywnych efektów zjawiska overtourismu z wykorzystaniem nowych technologii.
Podczas całego Block Seminar studenci pracowali w grupach i zbierali punkty za różne jego elementy: aktywność, zadania, pracę w grupach. Zwyciężyła grupa nr 1 i w czasie Welcome Meeting na SGH jej członkowie zostali obdarowani nagrodami ufundowanymi przez alians CEMS i partnera korporacyjnego CEMS – bank Santander.
Za merytoryczne i organizacyjne przygotowanie programu tegorocznego CEMS Block Seminar zatytułowanego „Digital transformation – more than technology” odpowiadały prof. Magdalena Kachniewska oraz dr Anna Para, które na co dzień pracują w Katedrze Zarządzania Międzynarodowego.
CEMS Master
in International
Management
www.cems.org/mim
– CEMS Block Seminar okazał się bardzo interesujący ze względu na poruszane na nim tematy transformacji technologicznej, która jest szczególnie zauważalna w ostatnich latach oraz szczególnie aktualna w okresie panującej pandemii. Wiedza zdobyta podczas seminarium pozwoliła mi spojrzeć na rozwój technologiczny z różnych perspektyw. To, co było dla mnie szczególnie ważne, to realne przykłady poruszanych tematów implementowane przez biznes z różnorodnych branż: poczynając od przemyśleń prelegenta z firmy z branży IT, której pracownicy od roku 2007 pracują w całości zdalnie, a kończąc przykładem startupu z branży modowej, który wykorzystuje technologię Artificial Intelligence. Prelegenci, którzy wystąpili podczas zajęć, zainspirowali mnie do dalszego zgłębiania tematu transformacji technologicznej, a zadania grupowe dały okazję do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce oraz do poznania innych osób biorących udział w programie – mówił Dzmitryj Jakimowicz – leader grupy podczas Block Seminar.
– Jedną z głównych zalet Block Seminar jest właśnie blokowy charakter tych zajęć. W ciągu 5 dni intensywnych zajęć wykładowca przedstawia cały zaplanowany materiał, dzięki czemu pod koniec bloku studenci nadal pamiętają pierwsze przerobione tematy. Możliwość skupienia się na jednym przedmiocie to jest atut – wiedzę przyswaja się lepiej niż podczas standardowego semestru na uczelni. Szczególnie interesującym fragmentem BS była kwestia roli władz państwa w procesie digitalizacji. Dr Anna Para zwróciła nam uwagę na istotność aktualizacji obowiązujących przepisów prawa w dobie wprowadzania do rzeczywistości gospodarczej kolejnych innowacji technologicznych. Mieści się w tym m.in. kwestia legislacji przepisów dot. poruszania się na hulajnogach elektrycznych, nadania praw robotom (np. do obywatelstwa) czy też uprawnień firm technologicznych do gromadzenia danych osobowych – podsumował Aleksander Tomala – leader grupy podczas Block Seminar